• Mor till 3

Ni som har Kanin!

Vi funderar på att köpa en kanin, och jag har läst en hel del på olika internet-sidor.

Hur gör ni, är kaninen ute ur buren varje dag, hur länge? Gillar den att gosa i famnen? Hur mycket gosar ni i så fall?

Hur mycket mat ska man ge? Det står lite olika på olika sidor, men en unge (upp till 8 mnd?) ska väl få all pellets den vill?

Klorna ska klippas, hur ofta och gör ni detta själva?

Tacksam för svar! :o)

• Svar på tråden Ni som har Kanin!
  • Tikka

Beror på kanin till kanin, hur mycket man vänjer den från början, vilket behov man har själv av att kannen ska vara osig.
    Minst en timmes utevistelse ur buren varje dag, gärna att man vänjer den att komma och hoppa upp i famnen när man sitter på golvet lika ofta som man själv tar upp den. Tvinga aldrig den att sitta kvar, släpp hellre ner och pröva igen senare.
    Klorna klipps efter hur de slits men om man gör det en gång i månaden även om det inte behövs (man bara nippsar lite längst ut) blir det en vanesak. Jag har gett mina ca 1dl pellets och fullkornsblandningar per tillfälle. De förstör ju lika mycket mat som de äter, blöter ner, tippar ut. Däremot har de alltid haft fri tillgång till hö, grenar, saltsten och varje kväll fått lite sallad, morot, äpplen eller annat "godis", men bara lite åt gången. De kan gärna tugga på knäckebröd, grenar (av rätt sort) för att nöta tänderna som annars kan växa för mycket. Men de är mysiga och roliga husdjur man kan lära hoppa, komma på kommando, m.m. Vi hade våra lösa så fort vi var hemma för de åt inte på nånting och de var rumsrena, hoppade in i buren när de skulle göra nåt. Men det fungerar ju inte för alla att ha det så. Lycka till! Hoppas du inte somnade, det blev ganka långt!

• Dior

Eftersom att jag själv har 8 kaniner och ställer ut på utställningar så får mina kaniner 1dl+1 knäckebröd varje dag och fri tillgång till hö varje dag.
    Är klorna ljusa är dom lätta att klippa eftersom man ser pulpan som man absolut inte ska klippa i för då blöder det ganska så bra, har den mörka klor (vilket mina har) så kan man försiktigt lägga klon lite på sidan i solljus eller starkt lampljus för att se pulpan så man klipper rätt. Jag klipper klorna var tredje vecka.

• jannike85

jag har kanin, det är en lejonhuvad kanin. Hon är utekanin och har aldrgi fått vara instängd i buren, utan lever fritt på terrassen. En kanin är mellanting mellan katt & hund. De oftast sociala och kan bli jätte tama.

Min kanin hade jag inne första 3 månader, var med henne i stortsätt varje dag, myste och gosade, sen blev det vår och hon fick bli utekanin, men genom att ja tog nästan all min tid till henne ibörjan är hon nu super tam, precis som mina katter jag hade i Sverige!
    De är också rumsrena djur som precis som katter går på toa, jag har en utebur som hon har en kattlåda i och maten, och buren är även som skydd om de skulle regna.

jag kan djupt rekommendera att köpa kanin, gå in på sida www.zoonen.se

Kram jannike

• Gnista

Om ni bara ska ha en kanin så är hanar generellt lättare att få tama och blir gosigare. Kastrera vid könsmognad för att slippa lukt och skvättande. Kaninen vill ha en så stor bur som möjligt (minst en meter lång enligt lag, men jättegärna större). Låt den vara ute ur buren så mycket som möjligt när ni är hemma. Många kaniner blir rumsrena om de får spendera en vecka i buren när man kommit hem. Då upprättar den en toahörna där. Hittar man pluttar på golvet, lägg in dom i toahörnan (för att bryta att kaninen vill hitta ett nytt toaställe). Kaniner kan bli jättekeliga om man behandlar dom rätt. Låt allt ske på kaninens villkor, tvinga den aldrig att kela. Kaniner ska ha fri tillgång på hö. Många foderbladningar är för feta, pellets (ca 1 dl, håll koll på hullet så den inte blir för fet) och grönsaker (kolla djurkliniken i Roslagstulls hemsida, dom har en bra förteckning över grönsaker) är bättre. På sommaren kan kaninen gärna få vara i en utebur och beta färskt gräs. Se till att buren är rymningssäker, dvs har både tak och golv om inte ni har kaninen under ständig uppsikt.
    Lycka till med kaninhavandet

• Mor till 3

Oj, så många bra svar!!! Tack så mycket!

Vi har varit hos en uppfödare idag, och det blir antagligen en lejonhuvad/hermelin hette den visst. Jättesöt!!!

Vi ska köpa en stor bur, och jag hoppas att det ska gå fint att ha den en hel del lös i vardagsrummet/köket. Är det vanligt att de biter på sladdar? Hur ska man i så fall kunna gömma sladdarna? Något bra tips?

Sen är jag lite fundersam över hur det funkar med små barn och kanin? Mina barn är fortfarande ganska små (18 månader, 3,5 år och 5 år) och det är ju ganska hög ljudnivå många gånger med skrik och lek... ;o) Hur klarar en kanin detta?

Vi har nog tänkt att låta kaninen vara ute en hel del i sommar, från våren och mot hösten. Lagar en utebur som kan vara på gräsmattan och en som ska stå inne i en ute-bod. Tror ni detta funkar??

Många funderingar, men jag har aldrig haft kanin och allt är så himla nytt. Något som överraskat mig är hur sociala de verkar vara!!!

• Gnista

Gaaaah! Skrev jättelångt och så försvann det! Bara kortfattat, ställ buren i vardagsrummet, det är nog lugnare än köket. Ställ den på det lugnaste stället där. Lär barnen att aldrig ta upp kaninen ur buren utan att ha frågat dig först (och att du lyfter ut). Då vet du att den får lugn och ro emellan tillfällena. Den biter nog på sladdar, jag drog ut och la upp sladdar i de rum kaninen skuttade i. Jag köpte även nån plastlist (smal och platt) som jag satte runt sladden, upp på väggen mot uttaget liskom. Två burar ute går ju bra. Men kan ni inte bygga en utebur i anslutning till boden (om nu kaninen får en bit av sjävla boden alltså, inte en separat bur inne i boden)? Då kan ju kaninen gå ut och in som den vill. Jag har kattlucka i en lekstugedörr och sen utebur utanför.

• Gnista

Tillägg: Du kan även lägga en filt över halva buren så får kaninen lite mer lugn och ro

Tänk på att hermeliner generellt är spralligare än vädurar. Det kan alltså ta lite längre tid att få den ta än en dvärgvädur. Men lejonhuvuden är supersöta

• Mor till 3
    Gnista skrev 2007-09-13 01:13:37 följande:
    Gaaaah! Skrev jättelångt och så försvann det! Bara kortfattat, ställ buren i vardagsrummet, det är nog lugnare än köket. Ställ den på det lugnaste stället där. Lär barnen att aldrig ta upp kaninen ur buren utan att ha frågat dig först (och att du lyfter ut). Då vet du att den får lugn och ro emellan tillfällena. Den biter nog på sladdar, jag drog ut och la upp sladdar i de rum kaninen skuttade i. Jag köpte även nån plastlist (smal och platt) som jag satte runt sladden, upp på väggen mot uttaget liskom. Två burar ute går ju bra. Men kan ni inte bygga en utebur i anslutning till boden (om nu kaninen får en bit av sjävla boden alltså, inte en separat bur inne i boden)? Då kan ju kaninen gå ut och in som den vill. Jag har kattlucka i en lekstugedörr och sen utebur utanför.
    Vilken bra ide det med bur ute och inne, det hade vi nog kunnat få till tror jag... Får prata med gubben... :o)

Tack för många bra tips!!! :o)
  • Solstrålarna

Hej! Du har fått så många bra svar så jag behöver inte lägga till något
    mer än lycka till! Det är så roligt med kanin. Har själv en lejonhuvad
    teddy. En lite go kille
    Kramen

Carpe Diem
  • Mammastjeja

Jag hade en gång en kanin som alltid var ute i lägenheten för utom på natten. och den kom när man ropade o var hur kelig som helst! Hur man vill ha sina burdjur är helt upp till en själv hur mycket man lägger ner på djuret o.s.v.

Hade också en annan kanin en gång men han var såååå skygg, alla sa att jag skulle göra mig av med honom men det kunde jag ju inte. Han var ju min.

han gick aldrig ut ur buren bara i sällsynta fall. Tror han såg dåligt för man kunde vifta med händerna framför ansiktet utan nån reaktion men tog man på honom så vart han livärdd. han verkade trivas bra i sin bur och han hade 2 marsvin som sällskap!

Kaniner ska alltid ha tillgång till hö och även en vid mängd pellets eller färdig kaninblandning. mina kaniner fick så gott som dagligen någon grönsak eller knäckebröd.

De ska gärna ha grenar fån naturen att väsa tänderna på, vet inet direkt vilka grenar som passar då.

Mina fick alltid vitaminer i vattnet för att vara helt säker på att de fick i sig sina vitaminer.

Klorna klippte jag vid behov, man ser när de blir för långa! Kanske varannan var tredje mån, kommer inte riktigt ihåg!

Svar på tråden Ni som har Kanin!