• henlin

Dopkläder!

Jag vill ha lite råd angående dopkläder.

Lukas skall döpas på lördag, han skall givetvis ha dopklänning på sig under själva dopakten men sedan tänkte jag byta om på honom. Är det fel?

Min svärmor tycker att detta verkar jättekonstigt. Hur har ni andra gjort??

Tacksam för svar!!

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Dopkläder!
  • Shannara

Jag har döpt fyra barn och varit på mååånga dop... Aldrig varit med om att klänningen är på efter själva dopakten...

Jag har iofs satt på mina klänningen efteråt för att fotografera, men det är ju inte samma sak!

♡Jag har världens goaste trollungar och den 4:e okt förväntas nummer fem titta fram!♡
  • tjocksmocken

Tycker det är självklart att man bytar kläder. En dopklänning symboliserar oskuldsfullhet och att barnet är könlöst tills dess det får sitt namn.
    Tycker det skulle vara klumpigt att ha den på sig hela tiden och man vill ju gärna ha finkläder på barnet oxå =D

• Gul13

Hur okonstigt som helst. Inte många bebisar som känner sig bekväma i en dopklänning

• henlin

Ja, jag håller helt klart med er om att man skall byta.
    Har köpt skjorta och byxor och har nu bestämt mig för att byta till det! Otympligt med denna klänning!

• bufflund

klart man byter till nå´t mindre "fint" dvs, lite ledigare att röra sig i.
    vi ska döpa vår son på söndag och han ska få byta om efter att alla tagit kort färdigt. antingen blir det body under och skjorta och byxor eller så bara en blå body och fina gröna byxor till

• sicksack

Ja, båda våra barn fick byta om till vanliga kläder (finkläder) efter dopet. :_)

• Mikkel räv

Tjocksmocken! Dopklänningen symboliserar INGET av det du säger. Den symboliserar att barnet dör och uppstår med Kristus i dopet. Dopklänningen togs ursprungligen inte på förrän EFTER dopet för att visa på den nya renhet som dopet ger.

Sen är det ju naturligtvis upp till var och en att ta av och på den när de vill!

• Annizz84

vi byte om på våran tös när vi kom till lokalen efter dopet å bröllopet .

• Jullans mamma

Bytte om efter dopet till klänning på vår dotter. Alla dop vi varit på så har det varit så Gör som du vill tycker jag!

Svar på tråden Dopkläder!