• oxytocin

Bra trädgårdsböcker?

Vill ha tips på bra böcker som innehåller matnyttigt för en nybörjare som jag. Gärna mycket bilder och beskrivningar på många växter, blommor, buskar och träd. Din trädgård www.adlibris.se/product.aspx har jag redan, men tycker den är lite ofullständig. Många växter i vår trädgård som inte går att hitta där. Funderar lite på Vår trädgårdsbok... www.adlibris.se/product.aspx

• Svar på tråden Bra trädgårdsböcker?
  • Hallonmopeden

Köpte "Latmansträdgården" i somras, just för att vi vill ha en fin trädgård som inte behöver så mycket skötsel...

• ALJO

Vår trädgårdsbok tycker jag är ok, även Allt om trädgård även om jag tycker bägge dessa böcker är mer anpassade till sydsvenskt eller engelskt klimat än ett klimat här i zon 4-5-
    En bra serie är annars en som ica bokförlag har
    www.adlibris.se/product.aspx
    tex perennboken är ett måste, finns även buskar o träd osv.
    Och alla gamla årgångar av trädgårdstidningar är nog det bästa, dom läses på nytt varje vinter.

• Euphorbia

"Perenner" av Lena Månsson kan inte jag heller vara utan!
    Rekommenderar även:
    "Köksträdgården" av Lena Israelsson och
    "Den arbetsfria trädgården" av Ingrid Olauson som handlar om marktäckning.

• Legewiel

Prismas trädgårdsböcker tycker jag är riktigt bra, mycket inspirerande och med tydliga bilder!
    Här kommer en länk där några finns:
    www.panorstedt.se/upload/71823/katalog_v%C3%A5r06.pdf

Tyvärr så finns där bara böcker från våren 06, vilket betyder att en jättebra bok jag har läst inte finns med: Prismas lilla trädgårdsbok(en), lite osäker på namnet där... Den är tänkt för folk med mindre trädgårdar, som tex. radhus, hus i stan och till och med balkonger. Jättebra var den

• Thursday

Varför finns det så himla mycket böcker för folk med små plutteträdgårdar? Vi som har 9000 kvadrat sly har inte så mycket att hämta nånstans...

• Legewiel

Idispidis; jodå, det finns böcker för er också Är väl bara inte så vanligt att folk har så stora trädgårdar idag... Mina föräldrar har en trädgård på ca 5-6000 kvadratmeter (allt odlat, ingen skog ex) och enligt dem är det bara god planering som gäller...

Det första man ska göra är att bestämma om man vill spara en del av tomten till naturtomt, tex. med skog, berg, lunder, vilda buskar och träd...sen ska man hyra en grävmaskin och i princip gräva upp hela tomten en meter ner Detta för att jorden packas så hårt när man bygger hus att det är svårt att odla något sen. Även om man inte byggt nytt är det bra att blanda upp jorden.

Sen är det väl bara att börja planera, minst ett år får man nog lägga på det... Vilka träd vill man ha, ska det finnas häckar, spaljeér, lundar...vill man ha en trädgårdsdamm, en lekstuga, äppelträd, bärbuskar? Ska det finnas en "nyttodel", en del för barnen, en stor gräsmatta?

Min pappas bästa tips iaf; Fundera noga vilka träd som ska sparas. Det tar tid för nya träd att växa upp. Platta inte ut hela trädgården utan spara jordhögar och stenar tills planerna är klara. Gör grundarbetet NOGA! Det vinner man på i längden när man slipper göra om. Plantera så fort som möjligt skydd mot norr (ex. tät grandunge). Planera insynsskydd och vindskydd som häckar etc.
    Gör en liten del i gången och planera ex. rabatter så att de inte kräver mycket skötsel, tex. med perenner och marktäckare (fiberduk och grus eller täckbark).

Jag skulle älska att ha en stor trädgård men änsålänge får jag nöja mig med vår lilla plätt på 20 kvadrat

Här är en bok för stora trädgårdar: www.adlibris.com/fi/product.aspx
    (inte läst, bara bläddrat i)
    En bra bok vid anläggning av trädgård:
    www.adlibris.com/fi/product.aspx

Sen hittade jag också boken för små trädgårdar som jag talade om i mitt förra inlägg:
    www.adlibris.com/fi/product.aspx

• Thursday

Bra tips, tack så mycket :) Men den första boken är en adresslista med öppna trädgårdar verkar det som?

• Legewiel
    Thursday skrev 2007-09-16 20:35:46 följande:
    Bra tips, tack så mycket :) Men den första boken är en adresslista med öppna trädgårdar verkar det som?
    Mm där fanns inte så mycket tips på växter faktiskt (efter vad jag såg när jag kikade i den), mest bilder som man väl får ha som inspiration... Jag borde fråga min pappa om han har några bra boktips, men jag vet att han har haft samma problem - de flesta BRA trädgårdsböcker är tyvärr ganska tråkiga, nästan helt utan bilder och med långa listor på växter, deras latinska namn och var de trivs... Inte så inspirerande att bläddra i!

Det bästa tror jag nog är att först planera och sen ta itu med en del i taget, då kan man ju låna böcker som handlar om just det man vill göra. Sen är det "trial-and-error-metoden" som gäller; när pappa ville göra en trädgårdsdamm så fanns det inga böcker alls (idag har ju alla dammar men han var före sin tid) så han läste om underarbete för murar, hus etc och provade sig sedan fram medan han grävde.

Jag tycker att problemet med stora trädgårdar är just underarbetet. Det krävs bra dränering och avrinning för att vattnet inte ska stå i något hörn av trädgården. Jordförbättring behövs helt säkert och då är det frågan om stora mängder (använd aldrig konstgödsel förresten) material. Massor med planering och hårt arbete innan man ens kan börja plantera.
    Å andra sidan finns det ju så stora möjligheter, tex. kan man ju anlägga en surjordsplantering med tex. rhododendron, en hassellund med vårlökar, ett stort stenparti med alpina växter, ett sumpmarksområde, nyttoträdgård...möjligheterna är oändliga

Nu är jag OT märker jag så jag ska ska sluta nu! :/
Svar på tråden Bra trädgårdsböcker?