• zazla

När är början, mitten och slutet av månaden?

Språk? Äh jag vet inte skitsamma Men typ

En ganska löjlig fundering kanske men jag hakade upp mig på den idag och nu kan jag inte släppa den; När går gränsen för början, mitten och slutet av månaden?

Ja alltså, min dotter fyller år den 9:e december. Är det början eller mitten av december? Jag fyller år 22:a augusti. Är detmitten eller slutet av augusti?

För mig är liksom båda gränsfall, vart går gränsen för er?

• Svar på tråden När är början, mitten och slutet av månaden?
  • Carro W

Om man utgår från att månaden har 30 dagar

1-10 början, 10-20 mitten, 20-30 slutet

och ja, jag har skrivit t.ex. tio på både början och mitten, det beror på.

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • Sencha

Nionde tycker jag är början, och 22 slutet.

Det jag tycker är knepigt är snarast 11, 12, 18, 19... De två första hör ju till första halvan av månaden, och kan därför anses tillhöra början (om man inte deklarerat om man har med bara början och slutet eller både början, mitten och slutet bland definitionerna) eller mitten; de senare slutet eller mitten.

• elegi
    Carro W skrev 2007-09-12 13:15:46 följande:
    Om man utgår från att månaden har 30 dagar1-10 början, 10-20 mitten, 20-30 slutet och ja, jag har skrivit t.ex. tio på både början och mitten, det beror på.
    Exakt så uppfattar jag oxå att det är
  • zazla

Carro W skrev 2007-09-12 13:15:46 följande:

Om man utgår från att månaden har 30 dagar1-10 början, 10-20 mitten, 20-30 slutet
    och ja, jag har skrivit t.ex. tio på både början och mitten, det beror på.
    Ja ok det är ju ganska bra riktlinjer Men ja just 8,9,10 och 11 känns lite som gränsfall för mig. Det är liksom både och.
  • elegi

Ja fast säg att man väntar på pengar eller paket eller så då brukar jag tänka om man får beskedet i början att tidigast den första men absolut inte senare än 10:e ex.

• mindless

Kul fråga. Själv tycker jag inte vare sig början, mitten eller slutet passar dina datum. Skulle du kalla en dag i april för början av året? Mitten?

För en serie av trettio dagar skulle jag nog tycka att början, mitten och slutet kan vara runt fem dagar var. Resten är något annat. Nionde kanske är en ?bit in??

• Enkiteng

Jag säger som Carro W.

• Carro W

Men är det lite halvdant datum kanske man kan säga andra veckan i maj eller liknande.

Kaffe, cigg och lite skvaller
Svar på tråden När är början, mitten och slutet av månaden?