• zandin

Skötbord, vägg eller badkar?

Jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter och kunskaper om väggskötbord resp. badkarsskötbord.  Hur sitter ett badkarsskötbord fast? Är det jobbigt att ta bort det? Känns det rangligt och osäkert eller stabilt? Skruvas ett väggskötbord fast? Ge mig för- och nackdelar med dessa båda modeller av skötbord och gärna också tips på modeller som ni anser vara bra. Har så dåligt med utrymme i badrummet så detta är de två alternativ som finns men jag vet ej vilket som är bäst...

• Svar på tråden Skötbord, vägg eller badkar?
  • Abessiniern

Vi har samma problem kan man säga, ett jättelitet badrum, med badkar. Vi hade bestämt oss för ett badkarsskötbord och köpte ett BabyCare (ny modell för i år) från Babyproffsen. Vi lämnade faktiskt tillbaka det, för vi kunde inte få det att stå stadigt på vårt badkar. Det satt fast på badkaret, genom att man trycker igenom metallstänger med en böj högst upp, för att hålla ihop själva botten av skötbordet med övriga ställninge. Tyckte att det inte kändes så bra att ha "naken" metall mot emaljen i badkaret, känns som överhängande risk för repor i alla fall om man ska flytta på skötbordet ofta. Har läst att flera här har badkarsskötbord av märket Babybjörn och verkar nöjda med det. Men det är nog svårt att få det lika stadigt som ett rejält golvskötbord.

Just nu lutar det åt ett vägghängt skötbord för vår del. Tror att de ska vara stadiga, men det är väldigt viktigt att man använder rätt plugg och skruvar för den vägg det ska sitta på.

• Alvinbus

Vi hade ett skötbord på badkaret. Det här klassiska, vad det nu heter. Det funkade kanon. Det var jättestadigt. Det är bara att lyfta bort det om man vill, men det gjorde inte vi för vi hade ingen plats att ställa det och ut genom badrumsdörren gick det inte få det.

Mamma till världens bästa Alvin
  • omammao

Vi har väggskötbord, Brio Vegga, vi har haft det ovanför badkaret, det är bara stänga den när man duschar. Den är vattentät. Fast vi har inte haft den helt brevid duschen utan i "fotändan". Jag tycker att det funkar jättebra i trånga badrum!!

• Miss Lau

Vi har ett badkarsskötbort som heter Tvättbjörne. Det går att fälla upp mot väggen om man ska bada, toppensmidigt!

Vi har haft vårt i drygt 5 år i tre olika hus och det har alltid stått perfekt på de olika badkaren och det har aldrig blivit några märken. Fast det är gummiploppar på delarna mot karet tror jag (är inte hemma just nu så jag kan inte kika).

• Abessiniern

Jag skrev fel angående det badkarsskötbord som många verkar ha erfarenhet av, det är Tvättbjörne och inte BabyBjörn, blandade ihop helt.

Undrar om någon här har köpt det nya BabyCare badkarsskötbord från babyproffsen och tycker att det fungerar bra, för vi tyckte att det verkade jättedåligt.

• Majsan72

Vi har skötbordet utanför badrummet istället, funkar jättebra! Det är inte så ofta man behöver ha rinnande vatten, bara vid sällsynta "bajsbomber" upp på ryggen, och då kan man bära in knyttet till vasken. Skötbord på badkaret låter ont i ryggen tycker jag.

• Viggo och pyrets mamma

Har också trångt i badrummet men vi har tvättmaskin i badrummet så vi tänker satsa på den här varianten: www.belma.se

• helene306

Vi hade skötbord på badkaret, vi har lånat den och jag har ingen aning om vad den heter. Stadigt och bra var det, men fruktansvärt jobbig att lyfta bort om man skulle bada och det tog upp nästan hela golvytan i badrummet. Badkarsskötbordet sparar plats, men tar plats om man ska bort med det. Jag skulle själv satsa på ett vägghängt skötbord om jag haft den möjligheten. Vi hade i början IKEA:s skötbord "sniglar" men det tog inte lång tid innan sonen var för stor för bordet, så det åkte upp på vinden.

F+H=D
  • Miss Lau
    Tindras faster skrev 2007-09-12 14:33:38 följande:
    Har också trångt i badrummet men vi har tvättmaskin i badrummet så vi tänker satsa på den här varianten: www.belma.se
    Eller så lägger man bara en skötbädd uppepå maskinen, så har vi på nerevåningen. Fungerar utmärkt och kostar knappt något.
  • Alvinbus
    Majsan72 skrev 2007-09-12 14:33:27 följande:
    Vi har skötbordet utanför badrummet istället, funkar jättebra! Det är inte så ofta man behöver ha rinnande vatten, bara vid sällsynta "bajsbomber" upp på ryggen, och då kan man bära in knyttet till vasken. Skötbord på badkaret låter ont i ryggen tycker jag.
    Ont i ryggen?
    För oss var det jättebra höjd på skötbordet = aldrig ont i ryggen
    Mamma till världens bästa Alvin
  • älska livet

har du ett värmeskåp i badrummet kan du göra som jag gjorde.. jag tog bort alla hängare å satte in en skiva i maghöjd..måla hela värmeskåpet å hängde upp små hyllor...sen lade jag en sån där plast madrass eller va de heter på skivan.hade tvättkorgen under skivan..blev jag av med den me..blev skit bra å ungen kunde inte rammla urväggar åt alla håll förutom vid fötterna...men där stod ju jag *L*

• Jessica24

Vi har ett badkarsskötbord som heter "TvättBjörne" Classic.
    Vi är toppennöjda med det och det är både stabilt och säkert.
    Kostade ca 1200kr.

♥ Victor 14/3-2006 + BF 14/1-2008 ♥
  • Tiramisú Con Amore

Kan starkt rekommendera en Tvättbjörne Classic. Den är smidig då den står på badkaret men lätt kan fällas upp när som helst, tycker även att den är väldigt stadig.

1+1=3 BF 5/1-08
  • Tiramisú Con Amore

Glömde skriva att vi köpte det på annons för endast 400kr *Superbra Pris*

1+1=3 BF 5/1-08
Svar på tråden Skötbord, vägg eller badkar?