• Anonym (Frugan)

Vad är fettlever????

Någon som kan förklara vad fettlever är och vad det beror på? Har sökt på nätet och i princip allt kretsar kring alkoholöverkonsumtion. Min man har fått ett brev där det endast står att man på ultraljud funnit att det troligen rör sig om fettlever, men ingen mer information. Ringde till vårdcentralen och läkaren ska ringa på fredag och förhoppningsvis förklara lite mer, men det skulle vara intressant att få veta något innan.

Min man har ingen alkoholkonsumtion över huvud taget och har aldrig haft, han har ingen direkt övervikt, liten kula på magen bara, och ingen diabetes.

Kan det vara farligt? Vad kan man göra åt det? Någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-14 23:33:47:
    Eftersom min man inte kunde prata med läkaren idag så fick jag göra det, det slutade med att han slängde på luren i örat på mig!!! Jag försökte ställa frågor om fettlever men han var inte ett dugg intresserad av att svara. På min fråga om det kan vara farligt svarar han "njaaaeee, det tror jag väl inte". Och så frågar han "festar han mycket eller?". Jag blev helt paff! Berättade att han konsumerar högst två glas vin per år!! Kändes som att han trodde min man var värsta fyllot! Jag ifrågasatte hans brev och kritiserade hans sätt att skriva "det rör sig troligtvis om fettlever" och sedan inget mer. Då blev han skitirriterad och gick i försvar och sa att "man är ju inte dummare än att man kan plocka upp telefonluren och ringa". Jag försökte förklara att man blir orolig och vill veta om det är något farligt. Då svarar han att man måste kunna ta ett besked utan att bli upprörd och att det känslomässiga hinner man inte med för det är så mycket att göra! Kände att det inte var någon idé att prata med honom mer så jag sa att maken får komma till vårdcentralen och lämna provet som han i telefonsamtalet nämde och så får vi se hur det blir framöver. Ja säger han och lägger på luren i örat på mig. Jag var så arg så jag kokade! Gick till datorn och letade efter telefonnumret till verksamhetschefen men självklart finns inga öppna telefonlinjer längre, allt går genom samma jä*la telefonväxel dit du ringer för att sedan bli uppringd ett par timmar senare. Så jag åkte dit, pratade med sekreteraren som häpnade när jag berättade om telefonsamtalet. Självklart kunde hon inte lämna ut numret till verksamhetschefen (varför kan man undra) men hon skulle be VC ringa mig. Detta var under förmiddagen idag, ingen ringde. Är så less på denna vårdcentral så det är inte klokt! Samma läkare som idag slängde på luren i örat på mig gav för en tid sedan min man Voltaren för hans magonda, under tiden som man utreder honom för ett eventuellt magsår!?!?!? Alla som har någon form av medicinsk utbildning vet att man inte ger Voltaren till någon som har magont!

Jaja.. nu får jag se om VC ringer på måndag och vad som händer framöver. Helt klart ska vi kräva att någon annan tar över utredningen hädanefter. Har inte direkt förtroende för Tomtenissen som hittills haft ansvaret.

Tack den som orkat läsa..

• Svar på tråden Vad är fettlever????
  • Anonym

Jag har haft det...pga övervikt...

Finns inte så myckt att göra mer än at lägga om kosten så att man inte äter så mycket fett..

Fast det är väl klart om man har SVÅR fettlever kanske det finns mediciner, men jag behövde inga mediciner. Utan jag får fortfarande lämna prover var 3:e månad...

• Snirkel

Fettlever har att göra med en störd ämnesomsättning. Förutom alkoholkonsumtion och övervikt så kan virusinfektioner, läkemedelsskador och om man äter vissa hormoner leda till fettlever.

• Anonym (Frugan)

Tack för era svar. Tycker det är lite märkligt att min man drabbats, om han nu har det. Han konsumerar inte mer alkohol än ett par glas vin/år, han äter inga läkemedel mer än Alvedon vid huvudvärk och äter inga hormoner. Innan vi fick barn var han väldigt aktiv inom idrott och sedan han slutade träna har han visserligen lagt på sig men det handlar ju inte om någon kraftig övervikt, och det är under en kort period som han haft några extra kilon.

Eftersom jag är Viktväktare äter vi inte alls fet mat så där kan vi inte göra så mycket. Vad kan man mer göra själv?

Kan fettlever i sig vara sekundärt till något annat? Vad ger det för symtom? Anledningen till att han var på ultraljud är att han under en längre tid haft svåra buksmärtor med ömhet över buken samt kräkningar. Vissa dagar är han sängliggande. Det räcker med att sonen råkar sparka honom i magen för att han ska bli liggande på toaletten och kräkas senare.

Är fettlever farligt? Han är bara 31 år, är det inte lite tidigt?

• Anonym

Jag fick fettlever när jag var 28 år....

Det är inte farligt...enligt min läkare....??

• Anonym (Frugan)

Anonym:

Hur har det påverkat dig? Vad fick du göra åt det?

• Anonym (Frugan)

*puff*

• Långbenopluto

Ingen aning...men jag blev nyfiken...

Skrev en likande fråga uppe i det allmänna forumet under hälsa. Får se om det kommer fler svar där...?

Mamma till Marcus och Isak
  • Anonym

har man ont när man har fettlever eller? vad är det för symptom?

• Anonym (Frugan)

Tines:

Tack för din trådstart. Verkar vara hopplöst att få någon mer info!

• Mesangium

Viktigast att veta är att fettlever kan ha många olika orsaker och i sig är ett symptom på störd ämnesomsättning. Det är den störningen man måste rätta till för att komma till rätta med problemet.

Om fettlevern upptäcks kan man alltså rätta till det. "Fettet går tillbaka" och man blir bra igen. Går det riktigt långt, så kan det vara farligt, men det är sällsynt.

Du kan googla det och hitta all möjlig info om det. Det vanligaste som står är dock att det inte är speciellt farligt och att det är reversibelt.

• Mesangium

Låter förresten som en otroligt sönderstressad och förmodligen utbränd läkare som behöver lite sjukskrivning eller kanske byta jobb.

Stackars TS.. Så trist att få dålig vård mitt i alltihop.

• Anonym (Frugan)

NokGroda: Tack så mycket! Har googlat men hittar bara en massa information där det är knutet till akoholöverkonsumtion. Man blir ju orolig att det ska vara något annat fel då min man knappt konsumerar alkohol alls. Nu ska han ta ett prov på blodfetterna. Kan det vara sköldkörteln som spökar? Kanske skulle läkaren ordinera tyreoideaprover också?

• Anonym (Frugan)

NokGroda: Doktorn behöver pension! Tack för empatin. Måste knyta mig då bebisen sover, man får passa på. Hoppas på mer svar från dig som jag kan läsa imorgon! God natt!

Svar på tråden Vad är fettlever????