• ame3

Snälla kan ni titta på era tungor:)

Hej jag har fått så konstiga röda prickar på tungan ,små små längst fram på tung spetsen och längre bak lite större och färre.Har varit hos doktorn och tagit strp prov som var neg.Hon påstår att det kan ha med grav att göra.Någon som har en liknande tunga...

• Svar på tråden Snälla kan ni titta på era tungor:)
  • Bondbrud81

Röda prickar, men inte bara på spetsen..
    Vet inte om det alltid varit så.

• m3ssy

Jag har också problem med min tunga, som också tros hänga i hop med graviditeten. Röd längst fram men en beläggning över tungan också. Läkaren trodde först det kunde vara svamp och jag fick behandling men när det inte blev bättre så trodde han att det kan bero på graviditet. Får se efter förlossningen om det blir bättre då eller inte.

• ame3

Puffar,nån mer?Jag åt kåvepenin i sommras och då tyckte jag att prickarna blev färre.Nu är det fler igen och jag har lite halsont men strep odlingen och snabbtestet visar unte nåt...Har ni haft nåt ont i halsen...

• Bondbrud81

Jag har inte haft nå ont i halsen.

• Ansso

min e lila - har ätit blåbär Räcka ut tunganSkrattande

• Tinkolina

Min tunga beter sig också konstigt när jag är gravid. Jag tappar "plupparna" som sitter på tungan och får kala fläckar speciellt om jag äter mycket tomat. När jag inte är gravid så kan jag äta hur mycket tomat som helst. Jättekonstigt tycker jag! Gick över snart efter förra graviditeten och hoppas att det gör det den här gången med.

• Linusina

hmm.. men ser då ut att vara som vanligt ..?! Fast å andra sidan har jag ju inte studerat den så noga innan heller så att jag vet med säkerhet

• awesome

Jag har en fläckig tunga mest hela tiden. det börjar som små prickar som sedan blir allt större. ju större de blir desto känsligare blir jag för tex tandkräm och andra starka smaker, det bränner och svider då. Det kallas karttunga eller lingua geografica och är ofarligt och ingen vet varför det uppkommer. Jag har haft så hela mitt liv och det kommer och går i olika utsträckning. Kolla i en läkarbok eller titta på nätet och se om det liknar det du har.

• Roxy

Hmm...intressant att det finns flera med tungproblem! Jag har en vit beläggning på sidan av tungan, ej svamp enligt husläkaren. Jag skulle få en remiss så vi får väl se vad det kan vara. "Awesome" är det vita fläckar du har?

• m3ssy

Roxy

Jag har också nån beläggning av vitt på sidan av tungan, ser nästan ut som ränder. Har du nåt uppe på tungan också?

• Mogika

haha va tvungen att gå och lipa åt mig själv, men nope, den ser ut precis som vanligt!

Vi ska bli mamma och pappa!
  • awesome

Roxy:

Jag skulle inte kalla det vita fläckar utan det ser mer ut som det saknas hud/papiller på tungan. De små prickarna sprider ut sig och blir större och ibland så att de flyter ihop och då ser det ut som kratrar i tungan.De gånger jag haft en vit beläggning är då jag ätit mycket socker under ett tag men det försvinner alltid då jag drar ned på sockerintaget.

• Augusta83

Hallojsan! min tunga ser gräslig ut...kala fläckar lite här å där å svullna "pluppar"...har haft jätte ont i tungan å har inte kunnat äta något me krydda osv...jag har inte kollat upp det för jag trodde det berodde på att jag har haft så mkt halsbränna...nu har jag mindre halsbränna å minder ont i tungan men det kanske bara är en tillfällighet då... inte roligt iaf!

Svar på tråden Snälla kan ni titta på era tungor:)