• huju

Hjälp!!vad göra?? valpen har svalt ett tuggben....

Vad ska jag göra.
    Hade köpt ett nytt tuggben till honom (nötvomme, ca 15 cm lång "pinne") Har gett honom andra tuggben men han tuggar i sig de så fort så han inte riktigt tuggar benen utan nästan sväljer de hela.

Därför provade jag något nytt i dag som skulle hålla lite längre. Men det tyckte han om så mycket så han lät inte mig ta det ifrån honom när jag skulle kolla hur mycket han hade tuggat så han spran i väg med "pinnen" och slängde i sig hela med en gång bara för jag inte skulle kunna ta det i från honom.

Så nu är hela tuggbenet i magen och jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag vänta och se hur allmäntillstånde är/blir? Finns det något jag kan ge för att underlätta matsmältningen. Finns det någon jour man kan ringa och fråga? Valpen är en lhasa apso och inte en speciellt stor hund alltså. Liten hund liten mage. Det värsta är att han redan nu är lite hård i magen och får lite olja i maten.

Tacksam för snabbt svar!!
    Orolig matte.

• Svar på tråden Hjälp!!vad göra?? valpen har svalt ett tuggben....
  • Prego75

Jag skulle ringa en veterinär eller ett djursjukhus och fråga.

• Malla G

Har han lyckats svälja den och ser någorlunda nöjd ut med det så tror jag säkert det går bra, vom är naturlig föda (ko-mage) som kan brytas ner i magen. Största risken när de sätter i sig en stor bit är väl annars att den skulle ha fastnat i halsen och det skulle du ju märka på en gång. Är du mycket orolig och han blir dålig under natten kan du ringa veterinär och kolla. Lycka till med vovven! /Malin

• huju

Tack för svaren. Har precis pratat med blå stjärnan och hon säger som du Malin. Förhoppningsvis bryts det ner och allt går bra. Men skulle han kräkas mycket i natt och det inte kommer upp något skulle vi kontakta veterinären igen.
    Bara vänta och se alltså.
    Hoppas på det bästa och så fort han är "bra" i magen ska jag åka till ICA och köpa märgben som han inte kan äta upp.

Tack än en gång.
    Kram

• LillaLulla

huju - tänk bara på att märgbenen inte får vara kokade eller behandlade på annat sätt! Hoppas allt blir bra med vovven!

• huju

LillaLulla: Tack, veterinären sa det också. Råa ska de vara

Svar på tråden Hjälp!!vad göra?? valpen har svalt ett tuggben....