• zazla

Det kliar så mycket, vad gör man?! Hjälp!

Jag håller på att bli knäpp, vad kan man göra?! Jag har de senaste veckorna fått en massa kliande utslag på insidan av ena låret, på ena armbågen och på på magen. Det är som små små finnar och de är torra och kliar. Min bm skickade mig till vårdcentralen igår (eftrsom de inte hade någon läkare på mvc igår) och läkaren där konstaterade att det var eksem orsakade av överkänslighet pga graviditeten (jag har aldrig problem med huden annars). Eftersom jag har så nära till bf så tyckte han att det var onödigt att sätta in behandling med kortison utan vi skulle istället avvakta och se om det försvann efter förlossningen. Jaha okej, visst men nu börjar det bli olidligt, jag kliar ju sönder mig själv! Finns det NÅGOT som kan lindra tror ni? Jag har provat dotterns miniderm men jag tycker nästan bara det blir värre av den. Finns det någon huskur eller nått för att lindra?

Förra graviditeten hade jag inget sånt här däremot fick jag massor av kliande utslag en vecka EFTER förlossingen. Jag fick då tavergyl och kortisonsalva som tog bort det på några dagar.

Är i vecka 39+3 förresten om nu det skulle ha någon betydelse...

• Svar på tråden Det kliar så mycket, vad gör man?! Hjälp!
  • JoJo78

Hej!!

När jag var liten hade jag eksem och för att lindra klådan av dessa hittade vi några krämer som var svalkande. Det var hur skönt som helst att lägga på dessa i ett tjockt lager och sedan "kylde" de ner dem. Se i handeln om det kanske finns några sådana, det är ju krämer som man kan ha nytta av framöver också!!

Hoppas att den lille snart kikar ut så du slipper besvären!!!

• taksi

Jag fick rådet att ta vanliga allergimediciner förra gången när jag fick utslag alldeles i slutet. Mvc-läkaren sa att det går alldeles utmärkt att äta dessa mediciner i slutet av graviditeten och att det fungerar bra mot utslag. TYvärr minns jag inte om det gav effekt, eftersom det är fyra år sen nu.

• zazla
    JoJo78 skrev 2007-09-12 21:17:33 följande:
    Hej!!När jag var liten hade jag eksem och för att lindra klådan av dessa hittade vi några krämer som var svalkande. Det var hur skönt som helst att lägga på dessa i ett tjockt lager och sedan "kylde" de ner dem. Se i handeln om det kanske finns några sådana, det är ju krämer som man kan ha nytta av framöver också!!Hoppas att den lille snart kikar ut så du slipper besvären!!!
    Svalkande? Typ som kylbalsam eller?
  • zazla
    taksi skrev 2007-09-12 21:21:18 följande:
    Jag fick rådet att ta vanliga allergimediciner förra gången när jag fick utslag alldeles i slutet. Mvc-läkaren sa att det går alldeles utmärkt att äta dessa mediciner i slutet av graviditeten och att det fungerar bra mot utslag. TYvärr minns jag inte om det gav effekt, eftersom det är fyra år sen nu.
    Ja jag fick ju tavergyl (det är väl allergitabletter?) och nån kortisonsalva förra gången och då ammade jag. Men läkaren sa att han inte ville "riskera något" så sent i graviditeten. Men jag vet inte riktigt vad han menade med det...
  • Dora

Kylbalsam är jättebra. Eller nån mild hydrokortison.

♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • taksi

Å, det är synd att läkarna alltid säger så olika! Man vet ju aldrig riktigt vad man ska tro som gravid i det läget...

• zazla

Nu tog jag på miniderm för jag trodde jag skulle bli knäpp och det blev VÄRRE! De blev liksom knallröda så att de syns jättetydligt nu. Gah, nu får den här ungen komma ut!

Ska köpa kylbalsam imorgon då, det låter ju som att det skulle kunna vara nått ja.

• zaaga

Testa potatismjöl!! Om du får panik ikväll. Det brukar man använda för att lindra barnens vattkoppor!
    Är ju garanterat helt ofarligt att testa.

• Vovsingen

Hydrokortison finns ju receptfritt och kan vara värt att prova. Annars tror jag också på mjukgörande, kylande kräm. Tavegyl är ju receptbelagt och om doktorerna säger olika om "vanliga" allergimediciner typ cetirizin, så skulle jag nog inte våga experimentera själv med dem. Däremot är ju Postafen släkt med Tavegyl, receptfritt och ofarligt under graviditet. Värt ett försök?

• zazla

potatismjöl! det har jag, ska prova direkt.

Vovsingen: Jag ska ringa min bm och fråga vad hon säger imorgon, för hon pratade också om tavergyl innan hon slussade vidare mig till vc.

• vildabebbe

hydrokortison eller nån jättefet kräm t.ex nivea eller vitt vaselin, den ska vara fet, annars kliar det och svider ännu mer

• Maijan

Jag fick Tavegyl utskrivet under min förra grav.(har pollenallergi) Läkaren ville inte att jag skulle ta någon annan medicin förrän jag slutat amma. Tavegyl har funnits så länge att man vet att det inte orsakar fosterskador. Jag skulle ha tagit tabletterna om jag hade varit i din sits utan minsta oro! Lycka till.

PS. Du kan ju själv kolla vad som står om Tavegyl i www.fass.se

Lycka till!

• zazla

Men han ville inte skriva ut tavergyl ju Ska jag gå till en annan läkare eller kanske prata med min bm igen? De känns så himla omständigt egentligen när det är så kort tid kvar men samtidigt så är det sååååå drygt att det kliar såhär...

Jag ska prova era tips idag och funkar det inte så ringer jag min bm igen imorgon.

• Lillfrun

Jag fick också tavegyl efter en hel natt med klåda på hela kroppen. Och jag är inte allergisk mot nåt annars, men tavegylen funkade jätebra.

• Linlugg

Hej! Grattis till den kommande bäbisen!

Jag fick något som liknar det du beskriver under min graviditet. Det kliade så jag höll på att bli tokig. Tydligen hade det något att göra med att min lever var överansträngd.
    Hursomhaver så rekommenderade min BM Aloe Vera Gel och det funkade faktiskt nog! Det finns på apoteket som gel och det lindrade så sköööönt.

Lycka till!

.¸¸.·´¯)Linlugg
Svar på tråden Det kliar så mycket, vad gör man?! Hjälp!