• Syrènberså

Är det fult med bänkskiva i ek när man har furugolv?

Har ett vitt lantligt kök med en massiv ekskiva som köksbänk. Har nu lagt in ett furugolv i köket och tycker att det "skär" sig till bänkskivan. Funderar på om man borde byta skivan mt en av ett ljusare träslag. Vad tror ni? Låter ek tillsammans med furu fult? Jag vill ha en gammaldags stil på det hela.

• Svar på tråden Är det fult med bänkskiva i ek när man har furugolv?
  • allaminaliv

Då är mitt kök fult . Jag har furuplankor som är en anings vitlaserade och sedan lackade. Sedan har jag vitt ikea-kök (lidingöluckor) med oljad ekskiva.

Skitsnyggt tycker jag och "alla andra".

• Pikku Enkeli

Jag tror absolut inte att det skär sig. Sambon står brevid mig och säger att det inte ska kunna skära sig och han jobbar dagligen med trä och dess utseende. Han är inredningssnickare.

• Syrènberså

jo, det kanske är fint. Jag tycker ju att det är snyggt med ek till själva köket men på alla bilder jag sett så har det varit ljusare bänkskivor till ett furugolv. Men då är det alltså fler som har som vi:) Måste nog bara vänja mig.

• Tjoflöjt

Det beror på tycker jag. Furu blir ju lätt lite gult, och då skär det sig. Men om man vitlaserar, som kimshi, blir det nog jättesnyggt.

• Snax

Jag skulle nog ha valt en mörk bänkskiva om jag haft vitt kök och furugolv. Valnöt kanske..?

• snart tre

Tänk på att lackade furugolv blir gulaktigt efter ett tag och då kanske det kan skära sig, men generellt så brukar ek fungera till det mesta. Även ek finns ju i olika varianter och ser olika ut beroende på om det är lackat eller oljat.

Om jag skulle sätta in en bänkskiva så skulle jag välja någon form av sten - granit, marmor eller liknande. Det bllir en snygg brytning mot det träiga och de vita luckorna.

• Nivea

Vi har furugolv men det är mörkt brunbetsat. Är ert golv lackat? Annars kan ni ju betsade i någon nyans. Golvet blir ju deesutom tåligare.

• Syrènberså

Vårat golv är oljat med vit olja. Men det är ju inte vit. det är inte fullt så gult som det var från början bara.

• Syrènberså

Om vi nu inte ska ha bänkskivan i ek så funderar jag på om man kan måla den vit, för vi har nog inte råd att byta ut den. Tror ni det blir konstigt?

• allaminaliv

Vi ville egentligen ha mörk valnöt, men det fanns inte på IKEA (ja laminat dårå), så ekonomin valde ek istället. Men det är helt klart snyggt med mörk valnöt. Såg ett sånt foto och det var läckert.

Mitt lackade furugolv är vitlaserat svagt först, för att ta bort den gula tonen.

• Thursday
    Syrènberså skrev 2007-09-13 17:28:10 följande:
    Om vi nu inte ska ha bänkskivan i ek så funderar jag på om man kan måla den vit, för vi har nog inte råd att byta ut den. Tror ni det blir konstigt?
    Jag tror att det blir konstigt att måla bänkskivan, ja. Och synd! Kan du inte måla eller betsa golvet istället?
  • mrs holiday
    allaminaliv skrev 2007-09-12 22:44:08 följande:
    Då är mitt kök fult . Jag har furuplankor som är en anings vitlaserade och sedan lackade. Sedan har jag vitt ikea-kök (lidingöluckor) med oljad ekskiva.Skitsnyggt tycker jag och "alla andra".
    Precis så har vi också, fast inte just Lidingöluckor utan Ädel istället Vi är supernöjda och har bara fått positiv feedback på köket också!
Svar på tråden Är det fult med bänkskiva i ek när man har furugolv?