• blivande fsk lärare

vad för mat är bra att ha hemma i frysen?

hallå
    kan som vanligt inte sova så länge på morgonen så nu t'nkte jag åka till affären och ahndla lite och fylla upp frysen tills bebisen kommer med lite snabba maträtter. (9 dgr kvar i dag by the way)
    har ni ngt tips på ngt som är bra att ha i frysen och går snabbt att laga??

• Svar på tråden vad för mat är bra att ha hemma i frysen?
  • jenny76

Krögarpytt. Köttbullar.

• HaJoMi

Hinner du så laga mat redan nu. Det är guld värt att ha pajbitar, lasagne, gryta eller köttfärssås att bara ta fram en hysterisk dag

Likaså ärtsoppa eller påssoppor att ta till när det kniper

Annars tycker jag om sådant man kan laga flera rätter/variera med:

Kassler
    Köttfärs
    Falukorv
    Lax eller annan fisk
    Grytbitar
    Halvfabrikat

• blivande fsk lärare

precis vad jag absolut tänker ha i frysen, tycker det är jättegott! tack
    mera förslag?

• blivande fsk lärare

alltså jag menade krögarpytten och köttbullar...
    men jättebra förslag det andra med, måste skriva lista nu,,

• lillamaa

själv är jag tokig i kyckling!
    hade olika kycklingrätter i frysen, som tex tacco-kycklin, kycklinggryta, kyckling soppa osv.

• blivande fsk lärare

mm kyckling är bra oxå!

• teljeufo

Arla har nu i veckan gett ut en gratis receptsamling (ja en sån där man kan hitta vid mjölken på affären) med super braiga recept att fylla frysen med. De ska jag göra har jag tänkt

I oktober blir vi 4 i familjen...
  • HaJoMi

Likaså att ha bacon, skinka, färskpasta mm och så i kylen. Också lättlagat men gott

• Annanym

Vad du än lagar, se till att ha helt färdiga portioner! Dvs, inklusive pasta/ris/potatismos etc. Och gärna mat som går att äta med ena handen. Det kanske låter överdrivet, men vissa dagar när bebis hänger på en HELA tiden är detta räddningen för en hungrig mamma.

Om du har tänkt amma så tänk på att laga "snäll" mat. Saker som bebisen kan reagera på är t ex tomat/-sås, lök, vitlök, starka kryddor och kål.

• HaJoMi

Ja, håller med ronnbat Minns ännu med första barnet då jag kom hem från BB med en konstant tuttande bebis och fick äta smörgåstårta med sked från djup tallrik Och det kom att bli fler sådana tillfällen.

Korv och bröd är också bra att ha hemma, likaså våffelsmet.

• Skogshallon

Glöm inte heller att ha mycket att dricka hemma. Visst, vatten ur kranen finns alltid, men när jag kom hem från BB var jag så sugen på kolsyrade drycker; cola, vatten osv...  

• blivande fsk lärare

tack för alla tips! har nu fyllt frys och kyl så vi har mat för flera månader känns det som!
    fyllt upp med dricka oxå, äppeljuice och cola..
    ska laga några matlådor oxå att frysa in sen hoppas jag att allt ska vara fixat

• Mollan

Jag är inte så mycket för halvfabrikat annars, men något som jag tyckte var väldigt bra att ha hemma under bebistiden var fryst klyftpotatis.

• Annanym

blivande fsk lärare: Med risk för att låta som en besserwisser... Jag skulle nog omvandla största delen av maten i frysen till färdiga portioner. Om jag ska tala av egen erfarenhet.

Svar på tråden vad för mat är bra att ha hemma i frysen?