• Anonym (Orolig)

Cystor på äggstocken

I somras var jag in på akuten på grund av magsmärtor. Då gjorde de en gyn undersökning för att utesluta något med livmodern. De hittade en cysta på höger äggstock. Ofarlig TRODDE hon.
    Skulle bli kallad igen om 1 månad då de skulle kolla upp den så den inte förändrats eller så. Nu har det gått 2,5 månad! Ringde igår och hörde när jag skule få komma eftersom jag är orolig... Lång vänttid fick jag till svar. Fick iaf en tid i början av Oktober som jag tyärr måste avboka då jag är bortrest då.

Till saken hör den, att jag har nå fruktansvärt ont i ryggen! Läste här på familjeliv i en annan tråd att man kan få ont i ryggen av cysta på äggstocken.
    Någon som känner igen eller vet nå om det? Kan det vara ett tecken på att dem är farlig?

Någon som också har cysta på äggstocken som kan berätta lite om det, och förhoppningsvis lugna min oro...? Eller berätta kännetecken på om den är farlig..?

• Svar på tråden Cystor på äggstocken
  • Anonym (Orolig)

Någon!? Snälla!

• chickie

Jag har opererat bort cysta på äggstocken och hade fruktansvärda smärtor både i rygg, mage och underliv. Det var en ofarlig gulkroppscysta...det gör troligen ont för att den sitter som den sitter. Hoppas det går bra för dig.

• marica83

Hej!
    Jag hade en cysta på äggstocken för några år sedan, opererades två gånger. Men den var helt ofarlig.Jag hade inga symtom mer än att jag hade mens typ 1gång om året.Du behöver nog inte vara orolig.

• nutra

Har haft det flera ggr,men mina gick alltid tillbaka av sig själv. Men smärtan är obeskrivlig,mag smärtor,ont i ryggen,svårt att kissa och kramp i nedre magen. Kan du inte vända dig privat till någon mödravård/gyn?

Nu vet jag inte vart du bor men i stockholmtrakten finns det flera man kan vända sig till. Oftast är cystorna helt ofarliga men dem vill se att dom går tillbaka annars blir det operation. Lycka till

• Anonym (Orolig)

Så går den inte tillbaka av sig själv måste man operera bort den?
    Är det en svår operation?

Har haft problem med magen i många år - till och från. Men de trodde inte att magsmärtan berodde på cystan.

Ringde till barnmorskan i staden där jag bor (Köping), hon sa att hon inte kunde hjälpa mig, utan var tvungen att vända mig till gyn i Västerås där de då svarade som jag skrev förut.

Kan ni beskriva hur rygg smärtorna är? vart de sitter och hur det kändes?

• yttik

Jag har haft en väldans stor cysta på min högra äggstock. Fick konstiga anfall-höll på att svimma o mådde otroligt illa under ca15 min sedan släppte det. Annars mårkte jag aldrig av något.
    Läkarna kunde inte förstå att jag inte känt av något annat.
    Jag opererades i November, typ som ett kejsarsnitt...Menar inte att skrämma dig, är den inte så stor görs det bara med titthål, men jag menar att jag med akut läkaro sjukhusfobi klarade mig finfint.

Lycka till!

• marica83

Jag gjorde först en titthålsoperation för att ta hål på cystan. Men den fylldes upp igen så då fick de göra en större operation,typ kejarsnitt och ta ut hela cystan. Och än så länge så har den inte kommit tillbaka.

• Anonym (Orolig)
    yttik skrev 2007-09-13 09:02:29 följande:
    Jag har haft en väldans stor cysta på min högra äggstock. Fick konstiga anfall-höll på att svimma o mådde otroligt illa under ca15 min sedan släppte det. Annars mårkte jag aldrig av något.Läkarna kunde inte förstå att jag inte känt av något annat.Jag opererades i November, typ som ett kejsarsnitt...Menar inte att skrämma dig, är den inte så stor görs det bara med titthål, men jag menar att jag med akut läkaro sjukhusfobi klarade mig finfint.Lycka till!
    Ojdå. Stackare...
    Känner igen det där med anfallen.. har fått 2 sådana.. Kanske berodde på cystan då. Åkte in till sjukhuset en av gångerna, men de undersökta aldrig mig nå då. Hatar doktorer som aldirg tar en på allvar...!
    Hur stor var din? Var din farlig?
  • yttik

Var på väg till akuten båda ggrna. Kändes verkligen som ja skulle dö. Jättehemskt!
    Var på flera undersökningar innan operationen och de mumlade bara när jag frågade om den var godartad. Alltså-det är inget du kan få svar på innan operationen. Men min var godartad.

Min var 10x20 cm....Bara vetskapen om det.... BLÄ....Trodde ju ja hade en alien i magen.

• Anonym (Orolig)
    yttik skrev 2007-09-13 09:08:57 följande:
    Var på väg till akuten båda ggrna. Kändes verkligen som ja skulle dö. Jättehemskt!Var på flera undersökningar innan operationen och de mumlade bara när jag frågade om den var godartad. Alltså-det är inget du kan få svar på innan operationen. Men min var godartad.Min var 10x20 cm....Bara vetskapen om det.... BLÄ....Trodde ju ja hade en alien i magen.
    Oj! Den var stor!! Tror min bara var någon centimeter än. Men det var ju 2,5 månad sen de hittade den.
    Hade du nå ont i ryggen av den?
Svar på tråden Cystor på äggstocken