• Kay T

Leukocyter i urinen, gravid vecka 34, vad innebär det?

Testade i morse med en sån där sticka som finns på apoteket och fick högt (3+) utslag på leukocyter.
    Vad innebär det? Har känt mig ovanligt trött de senaste dagarna, och kanske lite, lite mer kissnödig än vanligt, annars inga andra symptom. (men det var därför jag testade)
    Det är väl ingen fara för bebben eller så? eller? NÅgon annan som har erfarenhet av detta? Jag har förstått att det är vanligt att man kan ha leukocyter i urinen när man är gravid, men behöver man kanske ändå kolla med BM eller hur går jag tillväga nu?

• Svar på tråden Leukocyter i urinen, gravid vecka 34, vad innebär det?
  • Fröken Sophia

Du kanske har en urinvägsinfektion. Ring din bm och kolla för säkehets skull!

• AnneSophie

Ja, eftersom du fick 3+ så bör du prata med din BM idag.

Taking the long way around
  • Kay T

Men är det någon fara för bebben, eller är det bara en UVI som drabbar mig så att säga?

• AnneSophie
    Kay T skrev 2007-09-13 08:53:22 följande:
    Men är det någon fara för bebben, eller är det bara en UVI som drabbar mig så att säga?
    Om det är en UVI så ska det behandlas. UVI under graviditet kan enklare leda till njurbäckeninflammation. UVI under sen graviditet kan också göra att vattnet går i förtid.
    Taking the long way around
  • Kay T

Okej, tack för svar. Jag ringer min BM så fort telefontiden börjar. Vad bra det är med FL, man får ju svar på en gång ju på sina frågor

• Fröken Sophia
    Kay T skrev 2007-09-13 09:10:18 följande:
    Okej, tack för svar. Jag ringer min BM så fort telefontiden börjar. Vad bra det är med FL, man får ju svar på en gång ju på sina frågor

En eminent källa till kunskap!
  • J1215

Är lite nyfiken på vad din BM sa om detta eftersom jag själv (antagligen med samma test från apoteket som du) för några veckor sedan fick utslag på just leukocyter. Frågade min BM om detta som då sa att detta inte var något att bry sig om?!

• IdaN

jag hade +4 inne på förlossningen i måndags och dom skickade mitt urin på odling men det var inget och min bm förklarade det för mig att det kan vara flytningar som ger utslag och det är inte ovanligt.men det kan ju även vara uvi

Casper ska få en lilla syster med bf+7
  • Lilli74

Lekocyter betyder "vita blodkroppar" och visar på att någon form av infektion förmodligen är närvarande. Vita blodkroppar är kroppens immunförsvar som reagerat (enkelt sagt).

Ofta hittar man inte bakterier vid ett snabbtest, eftersom snabbtest endast fångar upp vissa typer av bakterier. Däremot ger de vita blodkropparna en indikation på att där finns bakterier.

Om man vill veta exakt vilken bakterie det är måste man skicka urinprovet på odling, men oftast får man bara en kur antibiotika ändå, och om den inte fungerar får man göra ett nytt test och skicka på odling.

• Kay T

Min BM sa att så länge jag inte hade några speciella besvär (vilket jag inte har) och inga sammandragningar (har jag inte heller) så är det inget att oroa sig för. Leukocyter är vanligt när man är gravid och behöver inte innebära att man har UVI...typ så förstod jag det hela. Så länge det inte är någon fara för bebisen så är jag lugn och det verkar det ju inte vara.
    Såna där provstickor kan även visa fel, så man behöver visst inte oroa sig så mycket. Men, har man problem med att kissa å så, så bör man lämna ett urinprov och göra odling så att man kan få antibiotika.

• MammaLillfis

Kay T skrev 2007-09-13 12:47:30 följande:

Min BM sa att så länge jag inte hade några speciella besvär (vilket jag inte har) och inga sammandragningar (har jag inte heller) så är det inget att oroa sig för. Leukocyter är vanligt när man är gravid och behöver inte innebära att man har UVI...typ så förstod jag det hela. Så länge det inte är någon fara för bebisen så är jag lugn och det verkar det ju inte vara.Såna där provstickor kan även visa fel, så man behöver visst inte oroa sig så mycket. Men, har man problem med att kissa å så, så bör man lämna ett urinprov och göra odling så att man kan få antibiotika.
    Provstickor kan säkerligen visa fel, men man ska inte ta för givet att de gör det. De är ju trots allt framställda för att kunna mäta vissa saker och förhöjda vita blodkroppar i urinen är oftast ett tecken på en infektion av något slag. Det behöver absolut inte i alla fall vara farligt för varken mamma eller bebis, men man ska ALLTID kolla upp det med BM. (är inte självutnämnd expert men jobbar med detta)
  • Sweetangel85

Jag hade oxå förhöjt för några veckor sen med 3+. de skickdes på urinodling, och på svaret stod det att det är normalt hos en kvinna att ha et emellanåt. ex. pga flytningar eller vissa bakterier..

♥ BF 10 Maj ♥ -[v.6]
Svar på tråden Leukocyter i urinen, gravid vecka 34, vad innebär det?