• MamPap

Öroninflammation på 3månaders bebisar?

Har någon haft det?

Våran dotter fick det konsaterat igår, så nu äter hon Minimox, men hon har inte feber som tur är. Men fy, först magen och just när vi börjat trappa ner den fördet har blivit bra kommer det i öronen...

Så synd om min dam, men fyyy... så trött man är själv med nu...

• Svar på tråden Öroninflammation på 3månaders bebisar?
  • MamPap

Ingen mer?

MamPap skrev 2007-09-13 09:59:27 följande:
    Oj, Amimox menar jag *ler*
  • MamPap

Verkligen ingen som haft barn under 3månader som haft öroninflammation?

• Themis

Nej, vår son fick det först lite längre fram, men vi hade också magont på kvällarna att kämpa med i tre månader.

Man kan när barnet är äldre än två år avvakta med antibiotika om örat inte vätskar, då räcker det med barnalvedon för att dämpa smärtan och en akut inflammation ska gå över på 1-2 dagar, dvs nästan innan antibiotikan hinner göra någon nytta.

Därför försöker vården minska på förskrivningen av antibiotika, antalet komplikationer efter öroninflammation har minskat mycket de senaste decennierna och det beror till stor del på bättre hygien och kunskap hos föräldrarna.

källa:
    Vårdriktlinjer vid
    akut öroninflammation
    Gäller för sjuksköterskor i Örebro läns landsting

soapimg.icecube.snowfall.se/strama/AOM-pers-info_Orebro.pdf

• Themis

Kort sagt-ni är säkert inte ensamma, men det är bara att ta antibiotikan och se glada ut så går det över.

• MamPap

Antibiotika är det samma som penselin? För hon äter penselin isf.

Themis skrev 2007-09-14 16:52:09 följande:
    Kort sagt-ni är säkert inte ensamma, men det är bara att ta antibiotikan och se glada ut så går det över.
  • plum

Min dotter fick öroninflammatio när hon var 3 månader, fick kåvepenin i 5 dagar. gav det med en liten spruta och sprutade in lite i taget i munnen. Hon blev snabbt bättre. Glöm inte att barn under 2 år ska gå på återkontroll efter ca 8v hos en öronläkare.

• MamPap

Här står det att det är efter 12 veckor.
    Kåvepenin verkar de flesta jag pratat med få, men inte våran dotter.

plum skrev 2007-09-15 08:27:34 följande:
    Min dotter fick öroninflammatio när hon var 3 månader, fick kåvepenin i 5 dagar. gav det med en liten spruta och sprutade in lite i taget i munnen. Hon blev snabbt bättre. Glöm inte att barn under 2 år ska gå på återkontroll efter ca 8v hos en öronläkare.
  • Jenny 1981

Vår dotter fick det när hon va 2månader, hon fick kåvepenin(eller hur de stavas)

Vår lilla sötboll Nova!
  • BebisMysigt

Hej!
    Vår son är nu 9 mån och är inne på sin 4:e öroninflammation. Han har ätit kåvepenin 2 ggr, och spektramox 2ggr. Vi får se hur det går nu, om de sätter in rör eller vad som händer. Jag är så orolig så jag har ont i magen. De är så synd om dem när de har ont.

• BebisMysigt

Kanske ska lägga till att han var 4 mån första gången han fick det.

• plum

Det kan vara 12v tills man ska göra en kontroll, jag fick en tid efter 8v när jag ringde öronläkaren. Det var den tiden de hade att ge mig.
    de flesta läkare ger kåvepenin som första val, det är ett antibiotika med brett spektrum som tar de flesta bakterier.
    Amimox tar oxå bra på på öroninflammation, smakar dessutom bättre så det är lättare att få i barnet.
    Min äldsta dotter vägrade ta emot kåvepenin och då har jag fått amimox till henne. bad om det till lilltjejen, men läkaren ville testa kåvepenin först och det gick bra att ge henne.

Svar på tråden Öroninflammation på 3månaders bebisar?