• Vallivetu

Husvagn vs husbil - ready? - fight!

Vi är i valet och kvalet, ska vi köpa en mysig lite nyare husvagn, med förtält och rubbet. Eller ska vi satsa lite mer pengar och köpa en husbil, som kanske inte är fullt lika ny, och som känns lite mindre inuti, men som är lite mer lätthanterlig och antagligen roligare att åka långt i.

Nu då till frågan vilket är bäst? Vad tröttnar man på med husvagn resp. husbil? Allt har ju för och nackdelar, men något alternativ måste ju ändå vara bättre än det andra enligt just dig!

Så fram för alla åsikter nu - hjälp oss bestämma oss!

• Svar på tråden Husvagn vs husbil - ready? - fight!
  • jeeri74

Jag är då för husvagen.. ;) Och har aldrig provat på husbil. Fördelen med husbil är väl om man rör mycket på sig, medan det är mer fördelaktigt med husvagn om man står stilla ett tag. Personligen tycker jag det verkar "jobbigt" att behöva ta med hela huset när man t ex ska åka och handla. Man kan inte ha saker liggandes framme som i en husvagn osv.
    Husvagn känns rymligare och med förtält blir det större, och praktiskt med förtält om det är dåligt väder.. ;)

Lycka till med att bestämma er.. ;)

• Fam Olsson

håller med!

jeeri74 skrev 2007-09-13 11:15:43 följande:
    Jag är då för husvagen.. ;) Och har aldrig provat på husbil. Fördelen med husbil är väl om man rör mycket på sig, medan det är mer fördelaktigt med husvagn om man står stilla ett tag. Personligen tycker jag det verkar "jobbigt" att behöva ta med hela huset när man t ex ska åka och handla. Man kan inte ha saker liggandes framme som i en husvagn osv.Husvagn känns rymligare och med förtält blir det större, och praktiskt med förtält om det är dåligt väder.. ;)Lycka till med att bestämma er.. ;)
  • Qurren

Både delar har ju för och nackdelar. Det beror också på hur ens behov ser ut, resvanor m.m.

Vi tex är en stor familj = behöver stor husvagn, knappt så stora husbilar finns, i alla fall ej för vår plånbok

Vi har behov av att kunna göra utflykter och handla m.m. när vi står still på en camping. Vi behöver det stora uttrymme som förtältet ger.

Skulle vi bara resa själva, jag o maken, så kunde vi ha ett par cyklar m oss bara o vi skulle kanske åka runt mer. DÅ skulle jag välja husbil som ändå är smidigare i trafiken, att resa utomlands med, att ställa upp.

• Vallivetu

Mmmm, ni har faktiskt kommit med några grejer som jag inte tänkt på... Låter som att vi borde satsa på husvagn. Ingen av oss kan det där med att sätta upp tält och mannen kan väl om han verkligen vill köra och backa med vagn men det är inget han har provat någon gång. Vi har två och ibland tre barn, så antar vi behöver platsen.

När man långkör kan det ju också vara skönt att kunna gå ur bilen och in i "huset" och äta och sådär på vägen.

Ingen pro-husbil som kan föra fram fler fördelar med det?

• SVejsan

Har bott i husvagn under semestrar hela min uppväxt, men skall försöka vara pro- husbil nu...

Husbil (

• vofflan

Jag röstar husbil , vi har en o det är jättebra .(Klart att jag tycker )
    Fördelar: kan stanna över allt, allt är redan färdigt inget att lassa ur eller i för att ta en fika utmed E 4
    Lättare att åka omkring med, vår går bra, utan problem 110 på motorväg fast den är 720 lång
    Rörligare, man stannar sällan längre än 3 dagar på samma Camping.
    Blir vi trötta kan vi stanna på en parkering o sova, jag gör det helst inte men har sovit utanför hultsfreds stängda camping tex,

Nackdelar dyrt , ska man ha en lagom stor som inte är för gammal får man slänga upp 5oo tusen,
    Ska man "bara " åka o handla mjölk måste man ta med hela bilen, ( men då brukar vi ändå byta camping, man får se mer då )

• SVejsan

Vad hände ?
    110 km/h för husbil under 3,5 ton
    80km/h för husvagn...

Smidigheten. (parkera, trånga gränder, backa är smidigare med husbil)
    Inget krav på träningsoverall
    I utlandet så kan det vara förbud mot camping (husvagnsboende/tält) vid P-platser längs vägar men OK med husbilsövernattning).
    Finns självstående förtält till husbilar...
    Du kan gå in i husbilen och äta efter vägen (och du behöver inte stadga upp med stödben!)
    Slipper osäkerhet kring påkopplingen, att släppa på separat handbroms, ta upp stödhjulet, och elkontakter.
    Wobblande husvagn är obehagligt!
    Även så minskar man antalet idiotomkörningar från medtrafikanter om man har husbil...

• vofflan

Glömde det viktigaste vi har både kokat kaffe i kissat i farten

• vofflan
    vofflan skrev 2007-09-14 09:57:35 följande:
    Glömde det viktigaste vi har både kokat kaffe i kissat i farten
    Fast inte sammtidigt
  • Vallivetu

Nu blev det ju lite jobbigt igen. Jag vill ju gärna köra till grekland och sådär med. Kanske lättare med husbil då. Då kommer vi nog bara vara två barn med. Finns ju husvagn med bra utvändigt lastutrymme med... hmmm

• vofflan

Husbil med garage är det bästa, 2 barnFundersam, då passar nog alla husbilar.

• SeTa

Husbil!!
    I husvagn måste du tränga in hela familjen i den vanliga bilen, barnen kinkar, bråkar och grinar, speciellt när dom sitter så trångt! Dessutom kostar fläsk att dra runt på en stor husvagn!
    Och visst finns det stora förtält till husvagn, men det går utmärkt att sätta upp förtält på husbil också. Dessutom har du ofta markis på husbil, och då går tältuppsättningen som en dans!
    Du får parkera varsom helst, det får du inte med husvagn.

Och beroende på vad du har för krav så måste inte husbil bli svindyrt. En fin 6-bäddars från -90-93 går på från 120000 kr.

• SeTa

Vill du ha bra lastutrymme så är det ju bara att slänga upp en takbox.
    Klart!!

• Sante

Husbil,så klart min man har såld husbilar under 90-talet,vi har rest mkt under den tiden,hade två mindre barn som kunde ligga bekvämt och sova under resan,vi reste mkt på kvällar nät det var lugnt i trafiken(utomlands)en gång åkte vi från Kassel i Tyskland till Italien på bara ett dygn vi bara körde hela tiden,lagade mat under tiden när gubben körde,ha ha härliga tider...en gång så duschade jag under resan det var inte lätt men det gick...
    vi funderar på att köpa en liten husbil nästa år,då blir lillkillen 2 år (en sladdis) för våra 2 barn är vuxna nu

Svar på tråden Husvagn vs husbil - ready? - fight!