• Felicia6

Vart tycker DU att norrland börjar?

Om eran gräns går tex mellan två städer jag skrivit så välj staden som är närmast

För mig personligen så går gränsen runt sundsvall

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-13 11:15:47:
    Såhär står det i wikipedia:
    sv.wikipedia.org/wiki/Norrland

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart tycker DU att norrland börjar?
  • josefsmamma

för mig går gränsen vid DALÄLVEN faktiskt!

one happy camper
  • Sencha

När jag var liten trodde jag att Norrland började vid Smålandsgränsen - fast däremot låg inte Göteborg i Norrland

I övrigt så är det inget jag funderar över i termer av städer. Jag brukar nog kolla på en karta Men jag röstar på Sundsvall.

Och så beror det förstår också på i vilket sammanhang. I biologisammanhang så pratar man ju om den biologiska norrlandsgränsen

• etanol

josefsmamma;

Håller med, allt norr om dalälven är norrland för mig...

• tribenn

Ca 4 mil utanför Sundsvall ligger SVERIGES MITTPUNKT. Står man där är man mitt i Sverige.

• Tingen

Bor själv i Sandviken (2 mil utanför Gävle) och frågar någon mig så säger jag att jag bor i södra norrland

Det finns folk som ljuger sig in i sin sannings fanatism.
  • cruZZe

Jag vet vart norrland börjar. Men jag anser att det är högre upp. Ungefär i höjd med Sundsvall.

• Angel80

Norrland från Uppsala och uppåt, Skåne från Södertälje och nedåt. Nä skämt åsido, där man pratar låååååångsamt med skön dialekt, var det nu är någonstans.

Jag anar ugglor i potatisåkern och har många bollar i elden.
  • josefsmamma
    Tingen skrev 2007-09-13 11:16:36 följande:
    Bor själv i Sandviken (2 mil utanför Gävle) och frågar någon mig så säger jag att jag bor i södra norrland
    och jag bor 3 mil från dig och jag säger också att jag bor i södra Norrland
    fast jag är inte infödd för jag kommer från Uppsala-trakten
    one happy camper
  • Pikku Enkeli

Från Gävle och uppåt. Är uppvuxen med att man på somrarna lyssnade på väderleksrapporten för södra norrlandskusten när man var i sommarstugan utanför Gävle.

• trollmammsis

tycker att det borde vara runt bollnäs ungefär, kommer själv från gävle

Svar på tråden Vart tycker DU att norrland börjar?