• smålandstös

Hård i magen av mjölk??

Min lilla tös (2,5) har varit hård i magen från & till ett tag nu & haft svårt att bajsa. Igår grät hon som bara den när hon skulle försöka. Till slut testade jag med microlax & då gick det men hon var helt förtvivlad när det skulle ut.

Hon älskar mjölk & dricker det mycket... kan det beror på mjölken att hon är hård i magen???

Tips att ge henne så hon får igång magen igen. Testade katrinplommonjuice, men det gillade hon inte.

• Svar på tråden Hård i magen av mjölk??
  • Jasusu

Ja det kan vara komjölken.

Många barns magar klarar inte av den.
    Prova att plocka bort helt en period.
    Prata med BVC om dina tankar..de ska råda dig
  • Flicka79

Russin är bra och gott...

Om hon är hård i magen ofta och hon dricker mycket mjölk kan hon vara överkänslig mot mjölk, kan var värt att kolla upp det. Det finns vissa som blir hårda och vissa blir lösa i magen av att inte tåla laktosen. Hoppas att det löser sig för din dotter / Zandra

• smålandstös

Ojoj Blir inte lätt att plocka bort mjölken för henne.
    Hon blir ju vansinnig om hon inte får den...

För en som inte kan nåt om sånt här. Vad finns det istället man kan ge henne..
    Nån sojamjölk eller??

Ska ta & ringa till BVC också för säkerhets skull.

• smålandstös

Russin gillar hon. Det ska jag ta & testa... visste inte att det hjälpte så.

• Snigel 2

Aprikoser är också bra för hårda magar! Och det kan absolut vara mjölken. Har alltid (33 år) blivit hård i magen av stora mängder mjölkprodukter men är inte laktosintolerant. Det kanske räcker med att begränsa mängden och komplettera med sånt som sätter fart på magen?

• milimina

när jag var liten hade jag ofta problem med magen och var hård. jag drack jättemycket mjölk och det visade sej senare att jag är laktosintolerant. det kan mkt väl vara därför din dotter har problem, men det finns laktosfri mjölk att köpa om hon absolut inte vill sluta med att dricka mjölk. även de flesta andra mjölkprodukter finns att ersätta med laktosfria eller låglaktosalternativ.

• zorya

Havremjölken är helt ok, smakar lite annorlunda men min dotter tycker den är jättegod.

• Krusmynta

Min son är gluten och laktosintollerant och har alltid varit stenhård imagen. Ger honom regelbundet lavemang och förebyggande medicin (recept). Jag blev avrådd att använda microlax på sjukhuset för det kan vara smärtsamt för barnet. De rekommenderar Resulax i stället som fungerar ungefär på samma sätt. Finns recpetfritt i 4 pack.

• smålandstös
    Krusmynta skrev 2007-09-15 14:04:25 följande:
    Min son är gluten och laktosintollerant och har alltid varit stenhård imagen. Ger honom regelbundet lavemang och förebyggande medicin (recept). Jag blev avrådd att använda microlax på sjukhuset för det kan vara smärtsamt för barnet. De rekommenderar Resulax i stället som fungerar ungefär på samma sätt. Finns recpetfritt i 4 pack.
    Då ska jag ta & köpa hem det. Tack för tipset.
    Har börjat dra ner på mjölken, men det är tufft. Jag tycker faktiskt att hon redan blivit bättre.
Svar på tråden Hård i magen av mjölk??