Att flytta hem
Nu skulle jag behöva lite opartiskt råd.
Jag har bott i England i snart 11 år och är gift med en skotte och vi har två barn en 3-åring och en 7 månaders. Vi vill/ska flytta till Sverige nästa år. Jag bara undrar om vi kommer att klara oss. Vi hade tänkt att jag skaffar jobb medan min man passar barnen samt går på SFI till en början. Han kommer självklart också att söka jobb men det finns nog ingen chans förrän hans svenska är bättre. Vi kommer även att ha en ganska stor handpenning att lägga på att köpa hus eftersom det verkar vara det billigaste boende-alternativet, men som priserna går behöver vi ändå låna en stor summa.
Nu till alla mina frågor:
Kan man överleva på en persons lön i Sverige? Jag kommer nog inte få nåt höjdarjobb (har erfarenhet från hotell/restaurang, butik samt kundtjänst).
Finns det jobb att få? Min man är butikschef just nu men är villig att jobba med vad som helst. Vi har även rätt till föräldrapeng för barnen som min man skulle kunna ta (lägstanivå).
Jag känner att vi skulle få ett mycket bättre och framförallt tryggare liv för barnen i Sverige, men är det möjligt? Vill ju inte att vi ska vara fattiga. Just nu är jag hemmafru här i och med att barnomsorg är så superdyrt och att det inte går att jobba runt min mans jobb heller. Så vi har det liksom ganska knapert här med även fast min man tjänar hyfsat.
Sen vill vi ju hemskt gärna bo nära familjen. När man frågar släkt o vänner så svarar de ju att "det ordnar sig". De vill ju bara att vi flyttar hem.
Vad tycker ni? Vågar man ta steget? Vi har ju de små att tänka på.