• maccie

Att flytta hem

Nu skulle jag behöva lite opartiskt råd.
    Jag har bott i England i snart 11 år och är gift med en skotte och vi har två barn en 3-åring och en 7 månaders. Vi vill/ska flytta till Sverige nästa år. Jag bara undrar om vi kommer att klara oss. Vi hade tänkt att jag skaffar jobb medan min man passar barnen samt går på SFI till en början. Han kommer självklart också att söka jobb men det finns nog ingen chans förrän hans svenska är bättre. Vi kommer även att ha en ganska stor handpenning att lägga på att köpa hus eftersom det verkar vara det billigaste boende-alternativet, men som priserna går behöver vi ändå låna en stor summa.
    Nu till alla mina frågor:
    Kan man överleva på en persons lön i Sverige? Jag kommer nog inte få nåt höjdarjobb (har erfarenhet från hotell/restaurang, butik samt kundtjänst).
    Finns det jobb att få? Min man är butikschef just nu men är villig att jobba med vad som helst. Vi har även rätt till föräldrapeng för barnen som min man skulle kunna ta (lägstanivå).
    Jag känner att vi skulle få ett mycket bättre och framförallt tryggare liv för barnen i Sverige, men är det möjligt? Vill ju inte att vi ska vara fattiga. Just nu är jag hemmafru här i och med att barnomsorg är så superdyrt och att det inte går att jobba runt min mans jobb heller. Så vi har det liksom ganska knapert här med även fast min man tjänar hyfsat.
    Sen vill vi ju hemskt gärna bo nära familjen. När man frågar släkt o vänner så svarar de ju att "det ordnar sig". De vill ju bara att vi flyttar hem.
    Vad tycker ni? Vågar man ta steget? Vi har ju de små att tänka på.

• Svar på tråden Att flytta hem
  • Ellan03

Hej,
    Vet inte om jag egentligen kan svara på dina frågor men jag känner igen dina tankar, fast tvärom, jag har precis flyttat utomlands. Sverige är ett fantastiskt land vad gäller välfärd. Man klarar sig alltid även om man får det lite knapert ibörjan. Iom att din man kommer från England så har han ju en enorm fördel med språket. Han kan säkert få jobb även med lite kunskap i svenska språket. Flyttar ni till någon av "storstäderna" (inget att jämföra med England dock ;) finns det nästan alltid jobb att få bara man inte är för kräsen. Ang barnen så är ju de fortfarande relativt små så ni behöver ju inte tänka på att byta skola och sånt. Om ni verkligen vill detta så tycker jag absolut att ni skall prova. Funkar det inte av någon anledning så kan ni ju alltid flytta tillbaka. Lycka till!!

• maccie

Tack för att du svarade. Det är ju ett så otroligt stort steg att ta. Man har ju ett annat ansvar nu när man har barn. Jag har ju bott här i hela mitt vuxna liv så jag kanske har en väldigt romantisk bild av hur det är att bo i Sverige med familj.

• lavitaebella

Hej maccie

jag bor fortvarande utomlands, men jag ville bara säga att JA det är klart ni klarar er po en inkomst i Sverige!

OK, det beror ju ockso VAD som är viktigt i era liv, material osv.

Jag lever i Schweiz med man & 2 smobarn, po en lön, inga bostadsbidrag, minimalt barnbidrag osv. hyra som är nästan hälften av lönen....

Det beror ju vad man behöver för att överleva eller hur! Men i Sverige gor det säkert po en lön plus bidrag som ni for.

• maccie

lavitaebella:
    Jo, det var ju det jag undrade. När man gör såna där kalkyler på bankernas hemsida så "ska" man ju ha 14.000 kr kvar efter att bostadskostnaderna är betalda om man har två småbarn. Så man blir ju lite orolig när man börjar räkna. Vi behöver alls inte ha det fett, men vi vill ju inte svälta.

• italienskamamma

JAG HAR GJORT DET!

Så jag ska nog kunna svara på dina frågor, iallafall om jag utgår från min familj.

Bodde i 8 år i italien och i dec 05 tog jag med mannen och dottern (och var höggravid) "hem" till sverige. Vi hyrde en lastbil och proppade den full med alla våra saker.
    Nu hade vi turen att kunna få bo hos mina föräldrar en tid då de har en stor villa så i början behövde vi inte betala hyra. Men sen en tid bor vi i hyreslägenhet och det är bara min man som jobbar + att jag får ut lägstanivå föräldrapenning och det funkar ekonomiskt!
    Min man gick på sfi i början för att lära sig svenska om jag inte minns fel så får man inte betalt för det men som du skrev kan ni ju ta ut fp, tänk bara på att det tar ett tag innan de "godkänner" er för fp. de vill ha en massa papper som bla intygar att ni inte fått ut en massa fp i det lande ni tidigare bott etc.....

Jobb att få kan vara svårt, det beror ju klart på var ni bor och om din man kan tänka sig att ta vilket jobb som helst. Min man började som diskare men jobbar nu som brevbärare....

• maccie

Vi ska få bo hos min pappa när vi först flyttar hem, men jag vill ju helst inte bo där så länge.
    Det var kul att höra från nån som har gjort det själv. Det måste väl finnas fler som har flyttat hem?

• tere

Hej

Jag är i samma situation som er.
    Vi har beräknat att flytta från Madrid till Stockholm till jul.
    Antagligen stannar jag och min dotter först och ordnar upp med lägenhet och jobb till mig medans min sambo jobbar kvar här där han tjänar rätt bra.
    SEn kommer han efter.

Känns både läskigt och kul, man har ju tappat rätt mycket av sin bekantskapskrets efter 8 år...

Var kan man informera sig om sfi?

• macarthur

Vi har gjort som er - min man är skotte/kanadensisk, vi flyttade till sverige julen 2005. Det går!! Men man får nog vara beredd på att det blir knapert i början...Först handlar det nog till stor del vart ni flyttar, de större städerna är nog lättare för din man att hitta jobb i. Sen tänk på att anmäla honom till sfi så fort ni bara kan (man måste ha svenskt personnummer först) kommunerna måste erbjuda sfi inom tre månader, men man får ligga på lite själv för att det ska hända något. Annars har folkuniversitetet nybörjar kurser i svenska som är rätt bra.
    Vad mer? Vi fann att det var svårt för min man att få något jobb alls, kan man inte bra svenska så är arbetsgivare ytterst försiktiga för att säga snällt...så satsa på svenskan och försök med kontakter för att få in honom inom lager eller andra jobb där språket inte är så viktigt. Kan han köra truck/lastbil eller liknande så bör han kunna få jobb hur lätt som helst.

Annars så tror jag att ni klarar er bra här, vi har bara ett barn och fram till helt nyligen så var 14000 det totala vi fick ut varje månad och det kunde vi leva på , så såvida ni inte skaffar er ett jättedyrt boende på en gång så ska det nog gå jätte bra. Lycka till!

• macarthur

Om sfi - vänd er till kommunens växel, de borde kunna hänvisa er vidare...

• tere

Åh vad bra, min sambo har lastbilskörkort och är utbildad mekaniker, då kanske det inte är helt kört med jobb i allafall..

Svar på tråden Att flytta hem