Hur vet man när barnet har fixerat sig?
Märker man av det själv? Eller gör bara barnmorskan det? Hur sent har era bebisar fixerat sig?
Märker man av det själv? Eller gör bara barnmorskan det? Hur sent har era bebisar fixerat sig?
jag undrar med
Barnmorskan kollar det vid varje besökstillfälle i slutet av graviditeten.
Vet ej om det är nåt man kan "känna" själv om man inte är ett riktigt proffs..
Oj glömde skriva att jag är 35 + 2 och ej fixerad ännu
barnmorskan sa till mig när den var fixerad. den fixerade sig i vecka 36=)
hehe alltså via en gyn undersökning då eller kan hon känna det genom att ta på magen??
Hon känner på din mage... Min fixerade sig i v 37...
Urk, jag kände VERKLIGEN när sonen fixerade sig. Kunde knappt gå på två dagar. Verkar vara väldigt olika det där då...
Mina tre senaste besök hos BM så har h*n haft huvudet nedåt men INTE fixerat sig, men nu tror jag att h*n har det för magen har åkt nedåt och jag her ett mycket kraftigare tryck mot blåsan...får se på nästa torsdag va bm säger...Är i vecka 35+6
Har varit på kontroll idag. är i v 34+4 och är inte fixerad men huvudet ligger neråt. Hon kände typ på "musens" båda sidor och gungade fram och tillbaka för att känna efter.
Jag har fått legat på britsen, böjt på knäna och tagit ett djupt andetag samtidigt som BM klämt (utifrån) vid bäckenet och på så vis kännt efter om barnet är fixerat. Första gången var den ej fixerad och det två övriga har huvudet varit "ruckbart" alltså att det inte sitter helt fast ännu (fixerat)
Jag får ligga på rygg med benen uppdragna och ta ett djupt andetag för att sedan andas ut och då känner BM babyns huvud med sina händer strax ovanför blygdbenet. Jag har testat själv och huvudet känns, men man får trycka ganska hårt och jag har ju ingen aning om hur det ska kännas när det fixerats. Min är inte fixerad och jag är i vecka 38+2.
Jag har iaf kännt tydligt när bebisen började fixera sig, men jag vet att det finns många som inte ens har märkt av det!
Som dom har skrivit ivan så känner bm med båda händera just ivanför blygdbenet ganska djupt för att kolla.. Jag fick även göra ett ul eftersom det var på tok för tidigt för mig då..
Men i vanliga fall så känner dom bara, men det kan göra ont..riktigt ont!
min son fixerade sig aldrig. låg m huvet neråt i v.30 sen i 36 hade han vänt sig.. fattar inte hur men det hade han... sen vände han sig aldrig rätt igen utan kom med snitt
BM känner med händerna ner mot bäckenet, klämmer på magen ganska hårdhänt. Först lägger sig barnet med huvudet neråt för att sedan sjunka ner lite. Då säger BM att barnet är ruckbart. Det ligger på plats men BM kan vicka, rucka på huvudet. När barnet fixerat sig så har huvudet sjunkit ner i bäckenet och BM känner då bara halsen, axlarna och kan inte rucka på huvudet. Barnet har satt fast sig i bäckenet, fixerat sig. Så förklarade min BM på Föräldrautbildningen.
1. Vänder sig ner med huvudet
2. Sjunker ner och blir ruckbar
3. Fixerar sig.
Är i v. 34+3 och idag var bebisen fixerad på kontrollen. Inbillade mig att magen skulle sjunka när barnet fixerade sig men så har det inte varit för mig. Vad gör att magen sjunker och när kan man förvänta sig det? Mina revben tycker inte om det här längre...
Banrmoskan kolla de på mig första gången i v35 men då va de fortfarande ruckbart, sedan kände hon efter i v 37 då va de helt fixerat & efter bara ett par dagar födde ja en flicka, Ja kände inte att hon va fixerad, möjligen att ja hade lite mer värk där nere när ja ansträngt mig..
Hmmm har inte riktigt tänkt den tanken men är det alltså större risk att barnet kommer tidigt om det fixerar sig tidigt?
Kan tillägga att jag inte alls märkt av någon fixering.
Är man omföderska så är det inte alls säkert att barnet fixerar sig alls. Det sjunker ner samtidigt som förlossningen startar.