• Sanda

Hur utbildar man sig till elektriker?

Jag läste en utbildning på gymnasiet som heter SKF tekniska gymnasium. Vi läste bla elektronik i den utbildningen och jag fick bra betyg och tyckte det var roligt. Sen genom åren har jag jobbat på ett tekniskt företag fast på kontoret bla med inköp och då har elektroniken följt med mig även om jag inte jobbat konkret som elektriker.

Nu har jag varit mammaledig i 2 år och är "klar" till sommaren och det är dags att bestämma mig för vad jag vill göra. Vi har flyttat 15 mil bort så jag måste söka nytt jobb. Eller evetuellt utbilda mig.

Då undrar jag hur man utbildar sig till elektriker? Är det högskola massa år? Eller hjälper mina förkunskaper mig en bit på vägen? Min man trodde det var 3 års högskoleutbildning och sen jobba som lärling i 3 år med maxlön på 11000 och sen var man klar. Är det verkligen en så lång väg att gå?

Vad tjänar man som elektriker?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Hur utbildar man sig till elektriker?
  • lillasnurre

Elektriker är en gymnasieutbildning! det går att läsa på komvux på olika ställen. På mitt jobb utbildar vi både ungdomar och vuxna till elektriker.

• Sanda
    lillasnurre skrev 2007-09-13 14:23:09 följande:
    Elektriker är en gymnasieutbildning! det går att läsa på komvux på olika ställen. På mitt jobb utbildar vi både ungdomar och vuxna till elektriker.
    Ungefär så som jag oxå hade uppfattningen om. Min man som så vanligt tror det värsta om allt då?
  • lillasnurre

efter gymnasieutbildninge är det lärlingstid innan man kommer upp i maxlön. Om du ska utbilda dig ingengör måste du läsa på högskolan, men för att bli elektriker behövs inte det! Vet inte vart han har fått det ifrån. Kolla lite på yrkesskolor runt omkring där du bor och se vad de har att erbjuda! Efterom du redan har en gymnsieutbildning behöver du bara läsa "el-ämnena" och det klarar du säker på betydligt mindre än tre år!

• Sanda
    lillasnurre skrev 2007-09-13 14:30:40 följande:
    efter gymnasieutbildninge är det lärlingstid innan man kommer upp i maxlön. Om du ska utbilda dig ingengör måste du läsa på högskolan, men för att bli elektriker behövs inte det! Vet inte vart han har fått det ifrån. Kolla lite på yrkesskolor runt omkring där du bor och se vad de har att erbjuda! Efterom du redan har en gymnsieutbildning behöver du bara läsa "el-ämnena" och det klarar du säker på betydligt mindre än tre år!
    Tack för hjälpen!!
  • lillasnurre

om du vill kan du läsa på YTC.se under yrkesutbildning för vuxna vad som gäller på mitt  job. Då kan du iallfall få ett hum om vad som krävs.

• Sanda

AH! det lät ju toppen, synd det är långt dit! Hoppas det finns något liknande i närheten av där jag bor. Har fått i väg ett mail till komvux i min kommun

Svar på tråden Hur utbildar man sig till elektriker?