• Anonym (*orolig*)

eventuell sätesbjudning och förlossning

Idag var jag till bm. När hon kände hur bebisen låg så misstänkte hon att den eventuellt har vänt sig med rumpan nedåt. "Huvudet" var också rörligt på bebisen. En annan bm fick komma och känna på magen och hon tror att huvudet är nedåt.

Jag ska tillbaka till bm om ca 10 dagar så att hon får känna igen och jag kommer då vara i vecka 36+6. Jag är nu orolig för vad som kan hända om förlossningen startar innan detta. Kan de känna på förlossningen om rumpan ligger nedåt? Blir jag tvingad att föda vaginalt eller blir det kejsarsnitt om så är fallet? Är det någon som har varit med om att sätesbjudning upptäckts under förlossningen?

Jag är förstföderska kanske jag ska berätta om det kan spela någon roll.

• Svar på tråden eventuell sätesbjudning och förlossning
  • MH76

Min bebis låg i säte och jag fick göra kejsarsnitt. Om din förlossning skulle starta innan nästa kontroll så ring förlossningen direkt och berätta om din barnmorskas misstankar. De kan säkert göra ett snabbt ultraljud och ett akut kejsarsnitt om det är det du önskar.  Ligger barnet i säte har jag svårt att tänka mig att de tvingar dig att föda varginalt. Jag fick i alla fall välja och läkaren rekommenderade kejsarsnitt eftersom det var minst risker med det.

Jag fick planerat snitt bara 3 dagar innan BF pga av tidsbrist på förlossningen så jag var orolig att förlossningen skulle komma igång innan dess... men fick då besked om att man gjorde ett halvakut snitt i fall det skulle inträffa. Nu gick ju allt som planerat för mig som tur var.

Lycka till!

(¯`°?.¸ ♥ Tänk att just jag fick den vackraste och underbaraste prinsessan i världen ♥ ¸.?°´¯)
  • Emil06

Tjo!

Min sons sätesbjudning upptäcktes inte förrän väl inne på förlossningen, 5 cm öppen.
    Inte ens hon som först undersökte mig för å se hur mycket jag var öppen såg att han låg i säte!
    4 dagar innan på besök hos BM misstänkte hon sätesbj., men hämta en annan BM för en dubbelkoll, denna BM var heeeelt säker han låg med huvet ner! Inte UL gjordes.....
    De ville göra snitt på en gång, men jag vägra, var så förberedd på att föda vaginalt. Blev röntgen å en massa läkarspring, men i slutändan när jag var helt öppen så ville han inte sjunka ner mer så inga krystvärkar kom. Slutade alltså med snitt.

De kommer inte kräva att du föder vaginalt utan de kommer vilja göra snitt på en gång!

Lycka till

• Emil06

Ska tillägga: Man FÅR om man vill och framförallt KAN föda i säte, beroende på måttet av bäckenet. Jag hade perfekta mått (hur man nu ska ta det ) men som sagt.....inget de rekomenderar!

• Anonym (*orolig*)

Tack för svaren! Det känns lite lugnare nu.

Jag är väldigt kort och liten i kroppen så jag vet inte hur vaginal förlossning med bebisen i säte skulle gå. Nu kan ju mitt bäckenmått vara ok ändå, men jag är fortfarande lite skrajsen gällande det. Skönt att veta att snitt är en möjlighet.

• nicke nyfiken76

Båda mina barn har vägrat vända på sig. Men jag födde vaginalt ändå och det gick hur bra som helst.

Svar på tråden eventuell sätesbjudning och förlossning