• Atrix

Var hittar jag en bra kudde och hur vet man att temperaturen är lagom?

Söker en lagom fast kudde i bra kvalitet (som håller för tvätt) till spjälsängen. Bor i Stockholm och vill inte beställa på nätet utan ha tips på märken/butiker. Och en annan sak; hur 17 vet man att temperaturen i sängen/vagnen är lagom? Även om man har en termometer, hur många grader är lagom då? Vi har ganska svalt och lite dragigt inne. Bebisen kommer i oktober så den kommer att vara liten i vinter. Räcker pyjamas och gallerfilt + påslakan då?

• Svar på tråden Var hittar jag en bra kudde och hur vet man att temperaturen är lagom?
  • mapo51

Jag har köpt kudde på Babyland, de har två storlekar: en för spjälsäng och en för vagga/vagn.

Vad som är lagom varmt vet jag inte, men i vagnen tror jag det är rätt lätt att få det för varmt. Vårt barn kommer i november och om det inte blir en vargavinter så kommer vi att ha fleeceoverall och åkpåse i vagnen.
    I sängen är lite knepigare, vi har nämligen rätt varmt inne och i sovrummet är värmen aldrig på och vi sover oftast med fönstret öppet. Några duntäcken går inte att ha om det inte blir riktigt kallt... så jag är nog mer orolig för att det blir för varmt istället så att både vi och barnet sover dåligt.

• hella82

pratade om det där med temperatur hos bm igår. hon sa att bebisen ska ha ungefär samma temperatur i vagnen som man har inomhus. ha hellre för lite kläder och filtar och lägg dit en extra filt om du märker att det blev för kallt, än att bylsa på den för mycket. hon sa att i början kan man använda en termometer för att få koll på det där med temperaturen.

• Mamma å jag

Jag fick min dotter också i oktober men det var förra året. Jag kände i nacken på min dotter om hon var varm. Där känner man det bra tycker jag. Så ska man inte ha för varmt för då kan bebisen tro att den är kvar i mammas mage och slutar andas. Förlåt om jag skrämde er men det är väldigt viktigt att tänka på. Ha hellde för lite och känn på nacken och benen om h*n är för kall så släng på en filt till, den filten kan du ha under vagnen tills den behövs eller någon annanstans.

• hella82

ja,precis så sa bm till mig. hellre för lite än för mycket. hon informerade nämligen om plötslig spädbarnsdöd *ryser*

• Marylin

så värme ökar risken för plötslig spädbarnsdöd??!! huu. tur man inte fick bebis  på sommaren då.. Då hade vi nästan 30grader inne när de va som värst..:-/
    Nån som vet HUR varmt det "ska" vara i vagnen/ inne temp för att det ska vara lagom?

• hella82

bm sa att det ska vara ungefär samma temperatur i vagnen som man har inomhus. vi har runt 22 grader inne och det tyckte hon lät helt okej. det måste väl inte vara exakt..bara man inte har typ 35grader i vagnen

• Fia30

Är det kudde till bebisen du menar så behövs det inte (vissa säger tom att man inte ska ha det!), ett örngott räcker de första månaderna. Däremot kan det vara bra att ha en kudde under madrassen (för att höja huvudänden)när bebisen blir snuvig. Jag köpte riktigt täcke till första barnet men använde det knappt det första året, en bomullsfilt räcker när de har pyjamas och blöja på sig om ni inte har extremt kallt. Du kan ju köpa extra högt spjälskydd mot draget. Finns fina med Mumin/Tummen/lilla Anna etc. sök på Google.

Jag tror du får känna dig fram - min dotter är jättevarm av sig, hon blir helt svettig i håret om hon har täcke och långärmat nattlinne.

• liten07a

Kudde har jag fått höra att de små ska ha.
    Gärna en mjuk, fluffig. Detta för att de inte ska få platt huvud eftersom de nu ska sova på rygg!
    De måste dock ligga på kudden med även axlar+ skulderblad för att hamna rätt!
    Sen när de börjar vända sig, byta till en fastare.
    Temperatur runt 17-23 har jag fått tips om.
    Dessa råd kommer från flera barnmorskor jag träffat!

• Roxy

Jag har köt två kuddar från nätet (minimundus). Den ena för vagn och den andra för spjälsäng. Den för spjälsängen ser dock väldigt fluffig ut?? Någon som har haft en sån till en liten nyfödd???

• Atrix

Vi har köpt en liten kudde till vagnen, en ganska mjuk sådan. Tror dock att sängkudden är viktigast för det blir ju längre stunder på den.

Det är ju så sant, de har ju blöja också... Inte så att jag glömde bort det men tänkte inte på att den också värmer. Det är just det här med plötslig spädbarnsdöd jag är orolig för.

Har någon prova snugglenest eller liknande? Vår dubbelsäng består av två ihopsatta enkelsängar så den bebisen kommer att hamna i skarven om den sover hos oss lite i början. Intee så skönt, så då kanske snugglenest kan vara bra (förutom att de är så grymt dyra, de "riktiga"). Eller har någon ett bättre förslag?

Svar på tråden Var hittar jag en bra kudde och hur vet man att temperaturen är lagom?