• Smultronsöt

Selexid & gravid

fick idag utskrivet selexid 200mg som ja ska äta 1 tablett tre gånger per dag e de någon mer som har gjort de ?? känner mej orolig är gravid i v 17.Är de nån fara ?

• Svar på tråden Selexid & gravid
  • Pyttan

Sökte på selexi fass (på google) och i fass står det så här

Graviditet och amning
    Under den sista månaden av graviditeten bör Selexid inte användas. Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.

Selexid passerar ej över i modersmjölk.

Så det ska inte vara någon fara. Men du beråttade väl för läkaren att du är gravid? De skriver ju inte ut medicin då som kan vara skadligt för fostret.

• Smultronsöt

ja fick de utskrivet från min familjeläkare ..o ja berättade att ja va gravid men man bli så nojjig

• KaffeSandra
    Smultronsöt skrev 2007-09-13 18:25:36 följande:
    ja fick de utskrivet från min familjeläkare ..o ja berättade att ja va gravid men man bli så nojjig
    Tror inte läkaren hade skrivit ut det till dej om det hade varit farligt. Men, som tidigare har skrivit så står det ju på fass att det inte är farligt.. bör även stå i din bipacksedel...
  • Smultronsöt

ja de står att man inte ska använda de sista graviditets månaden men annars så verkar de ok ...

• KaffeSandra
    Smultronsöt skrev 2007-09-13 18:29:56 följande:
    ja de står att man inte ska använda de sista graviditets månaden men annars så verkar de ok ...
    Då är det nog ingen fara.. Men, jag förstår att du blir lite orolig.. man vill ju inte göra nåt för att skada det lilla livet. Det går bra ska du se!
  • Vifslan

Du får äta Selexid. Min pappa som är läkare rekomenderade just detta antibiotikum, bla eftersom det plockar en skadlig bakterie såsom streptocock B. Ett antibiotikum med relativt brett spektrum, dvs tar kål på många olika slags bakterier. Jag vrmkt noggrann med att kolla vad som gällde.

• Smultronsöt

nee man vill ju inte de men står de i bipacksedeln så ska de inte vara nå fara ...

• Lilli74

Jag fick Selexid utskrivet via barnmorskan när jag hade fått uvi. Blev också fundersam till skrivningen i bipacksedeln men tog förgivet att barnmorskemottagningen är experter. Jag var i v 14 tror jag.

• Smultronsöt

Vifslan

har du oxå ätit dom som gravid el ??

• Smultronsöt

Lilli74

fick du oxå äta 200mg 1 tab 3 gånger om dagen??

• Vifslan
    Smultronsöt skrev 2007-09-13 18:37:48 följande:
    Vifslanhar du oxå ätit dom som gravid el ??
    Ja. Åt selexid i tio dagar när jag hade urinvägsinfektion. Pappa kollade upp flera gånger, både på nätet senaste versionen av FASS, sam ti böcker.
  • Lilli74

Smultronsöt- Japp, det var precis den doseringen jag åt.

Tydligen sjunker nivåerna av ett ämne som heter karnitin succecivt under graviditeten. Selexid binder till karnitin och kan därmed leda till karnitinbrist. Men fram till sista trimestern är nivåerna fortfarande så höga att det inte är någon risk.

Hittade följande info på terapirekommendationer för region Skåne:

● Behandling, förstahandsmedel:
    Furadantin 50 mg x 3 i 5 dagar (ej i omedelbar anslutning
    till förlossningen)
    Selexid 200 mg x 3 eller 400 mg x 2 i 5 dagar (ej sista
    månaden)
    Cefadroxil*) 1) 500 mg x 2 i 5 dagar
    ● Andrahandsmedel: Cedax 400 mg x 1 i 5 dagar

Och på Apotekets hemsida:

Karnitin är ett ämne som behövs för att kroppen ska kunna använda fett som energikälla. Vissa antibiotika binder till karnitin vilket leder till att kroppens karnitinförråd kan minska. Vid korta antibiotikakurer har detta vanligen ingen betydelse. Ett undantag är under den sista månaden av graviditeten.

Svar på tråden Selexid & gravid