Kvinnofälla
Hej! Enligt mig är detta med att få småbarn en riktig kvinnofälla! Hur fint det än låter innan man får barnet om att man skall dela 50/50 på föräldraledighet mm, så har många män en fantastisk förmåga att hitta på olika projekt för att inte behöva ta sitt ansvar. Skulle vilja se den kvinna som efter 2-3 mån efter förlossningen säger "just ja, jag har något jätteviktigt på arbetet att göra, kan tyvärr inte vara hemma längre det måste du ju förstå!"
Eller ofta säger man att det är naturligt att kvinnan är hemma längre av ekonomiska skäl, eftersom mannen tjänar mer. Men i vårt fall där jag tjänar betydligt mer än maken, har han varit "tvungen" att dels plugga (det måste du ju förstå att man inte kan avbryta mitt i terminen för pappaledighet), dels offra två semestrar efter varandra på att prova på det ena arbetet efter det andra. Och det tas för givet att jag och barnet tillbringar hela semestern själva. Och i år har han startat eget företag med arbete 7 dgr/v utan schemalagd arb.tid. (det måste du ju förstå att det krävs hårt arbete i början) När han väl är hemma så ringer telefonen stup i kvarten, eftersom hans kompanjon måste ha råd och hjälp med det mesta.
Från hans sida finns noll och ingen förståelse när jag säger att detta inte fungerar. Har själv ett krävande arbete, men det tas för givet att jag orkar vad som helst!
Det sägs att man måste sätta gränser, men när jag försöker göra det så är den enda responsen att "då får vi väl skilja oss då".
Så ett gott råd till er där ute:
Tänk efter före innan ni offrar er ljuvliga frihet, i väldigt många fall är det du som kvinna som får dra det tyngsta lasset!
Och det är verkligen inte det underbara barnets fel att det blir som det blir!
Ledsen över att låta så bitter, men just så här har det känts ganska länge nu!
Någon som har någon konstruktiv lösning förutom att ta ut skilsmässa?