Recept på äppelkaka i långpanna
Är det någon som har ett recept på äppelkaka i långpanna?
Tack på förhand!!
Klara
Är det någon som har ett recept på äppelkaka i långpanna?
Tack på förhand!!
Klara
Här kommer ett par recept!
Äppelsockerkaka - 14 bitar
2 ägg
2 dl strösocker
75 g smält smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Äppelkompott:
4-5 syrliga äpplen
3 dl vatten
1 dl strösocker
1 msk saft av citron
Maräng:
3 äggvitor
1½ dl strösocker
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt till sockerkakan. Blanda ner övriga ingredienser och rör smeten jämn. Grädda kakan i smord och bröad liten långpanna i ca 15 minuter. Koka upp sockerlagen och lägg i de skalade och klyftade äppelbitarna och koka dem mjuka. Ta upp äppelbitarna och lägg dem på kakan. Häll lite av sockerlagen över så att kakan blir saftig. Sänk värmen till 175 grader i ugnen. Vispa vitorna till hårt skum. Vänd ner sockret och vispa ytterligare några minuter. Bred marängmassan över äpplena. Ställ in formen i ugnen tills marängen fått lite färg ca 8 minuter. Servera gärna med vaniljvisp. Äpplena kan bytas ut mot päron.
Maias äppelkaka
3 dl vetemjöl
2½ tsk bakpulver
1½ dl socker
1½ dl mjölk
50 g smält margarin
3-4 äpplen
Kanel Socker
Skala och klyfta äpplena. Blanda de torra ingredienserna, tillsätt mjölk och smör. Häll smeten i en form. Stick ner äppelklyftorna i kaksmeten. Strö över kanel och socker. Grädda 200 grader i 30 minuter. Man kan göra tredubbel smet och göra den i en långpanna.!!!
Nickans Halländska Äppelkaka
En saftig äpplekaka utan matfett. Dubbel sats blir lagom i långpanna. Grädda då i 225ºC ca 15 min.
4 dl havregryn
1-2 bittermandlar
15 st sötmandlar
1 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 ägg
2½ dl socker
2 dl riven kokt, kall potatis
4-6 syrliga äpplen
1 msk kanel
2 msk socker
Hacka mandel och havregryn med kniven i matberedaren (eller mal dem om du inte har matberedare). Blanda det malda med vetemjöl och bakpulver. Vispa ägg och socker poröst. Blanda ner det malda. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 23cm i diameter. Skala äpplena kärna ur och skär dem i klyftor som vänds i kanel blandat med socker. Stick ner äppleklyftorna i smeten. Strö över kanel och sockerblandningen som blir över. Grädda i 175ºC ca 55 min. Servera med vaniljsås, vaniljyoghurt eller glass som dessert eller som kaka till kaffe.
Äppelkaka i långpanna
200 graders ugn.C
5 st Ägg
4 ½ dl Socker
4 ½ dl Vetemjöl
3 tsk Bakpulver
4-6 Äpplen skalas, klyftas och läggs på sockerkaks-smeten. Margarin hyvlas över, strö över kanel och sist pärlsocker
Äppelkaka i Långpanna!
2 ägg
1 tsk salt
3 ½ dl socker
6 dl mjöl
3 dl matolja
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 tsk muskot
2 tsk bakpulver
6 dl äppel tärningar
Sätt ugnen på 175 grader Lägg alla ingredienser i en skål och blanda dem till en jämn smet.Bred ut smeten i en liten långpanna och grädda i ca 30 min eller tills kakan fått lagom färg serveras med vaniljsås grädde eller vanilj glass
ÄPPELKAKA I LÅNGPANNA
Ingredienser: (1 Långpanna)
-------------SMETEN---------
9dl Vetemjöl
1 1/2msk Bakpulver
6 Ägg
4dl Socker
1 ½ Citron; rivet skal av
150g Smör; smält, avsvalnat
3dl Mjölk
------------FYLLNING--------
10 Äpple
1dl Socker
2tsk Kanel
Relaterat boktips: Kökets trädgård Beskrivning: En långpanna blir ca 20-24 bitar. Smörj och bröa en lånpanna (drygt 30x40 cm). Sätt ugnen på 200°. Blanda mjöl och bakpulver i en skål. Vispa ägg och socker pösigt i en stor skål. Rör ner citronskalet, smöret och mjölken. Häll sedan i mjölblandningen, lite i taget, och rör till en slät kaksmet. Slå ut smeten i långpannan. Skala och kärna ur äpplena. Skär varje äpple i 6-8 klyftor. Blanda socker och kanel i en skål, vänd äppelklyftorna i socker-kanelblandningen. Stick ner äppelklyftorna i smeten i raka, täta rader tvärs över kakan. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 minuter - prova med en sticka när kakan känns genomgräddad. Ställ långpannan på galler och låt kakan svalna under en duk.
Äppelsockerkaka/Päronsockerkaka - 14 bitar
2 ägg
2 dl strösocker
75 g smält smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Äppelkompott:
4-5 syrliga äpplen eller Päron
3 dl vatten
1 dl strösocker
1 msk saft av citron
Maräng:
3 äggvitor
1½ dl strösocker
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt till sockerkakan. Blanda ner övriga ingredienser och rör smeten jämn. Grädda kakan i smord och bröad liten långpanna i ca 15 minuter. Koka upp sockerlagen och lägg i de skalade och klyftade äppelbitarna och koka dem mjuka. Ta upp äppelbitarna och lägg dem på kakan. Häll lite av sockerlagen över så att kakan blir saftig. Sänk värmen till 175 grader i ugnen. Vispa vitorna till hårt skum. Vänd ner sockret och vispa ytterligare några minuter. Bred marängmassan över äpplena. Ställ in formen i ugnen tills marängen fått lite färg ca 8 minuter. Servera gärna med vaniljvisp
Lycka till!
jag brukar göra paj med
äpplen
socker
kanel
potatismjöl
som jag blandar ihop och strör ut.
smul deg
1 del vetemjöl
1 del havregryn
1 del socker
så smälter jag lagom med smör så att det blir smuldegit och strör ut och sen gräddar jag, tok gott..