• Snödroppen

En gång PCO, alltid PCO?

När jag slutade med mina p-piller aug 2003 fick jag till en början med regelbunden mens men som efter ett halvår var upp mot 90 dagar. Träffade en underbar gynläkare som konstaterade PCO dock en lätt sådan. Såg med vul att jag hade det klassiska pärlbandet av ägg. Några andra symtom har jag dock inte förutom ett enormt sötsug. Fick börja med pergo som inte fungerade och började sedan med apiforce på eget bevåg som gav mig regelbunden mens, cykel kring 26 dagar och efter tre månader blev jag gravid med Anton. Efter Antons födelse i sept 2005 har jag inte använt något preventivmedel utan vi har använt kondom, mycket för att jag är emot hormoner, tror mycket att det var det som satte kroppen ur balans. Har nu regelbundna menstruationer på 28-30 dagar.
    Nu har vi börjat diskutera syskon och då har jag börjat bli mer uppmärksam på min kropp.  Jag har tidigare upplevt mig ha ägglossning, i allfall om man tittat på sekret men givetvis denna månad när jag nu kollar så märker jag inget. Var hos min barnmorska och tog cellprov och hon frågade hur det fungerade nu med mina menstruationer och jag sa att det var inga problem, den var regelbunden. Då sa hon att en graviditet kan "bota" PCO i allafall göra den mycket lindrigare. Blev lite fundersam när jag kom hem för jag har alltid trott att det tillståndet har jag och kommer alltid att ha.
    Kan man ha PCO med regelbunden mens? Vet ni hurdan lutealfasen är på oss med PCO, jag har fått för mig att min är kortare typ 10 dagar och det tyckte jag redan när vi försökte med Anton.

Skulle gärna vilja ha lite kommentarer och information från bättre vetande folk.

• Svar på tråden En gång PCO, alltid PCO?
  • Mussebus

Det enda jag kan säga är att PCO inte går att bota. Men den blir lindrigare ju äldre man blir. Som mer och ofta mens och lättare att bli gravid.

• Sara78

PCO är en sån grej som kan vara värre i perioder i livet och sen vara bättre andra perioder. En del blir bättre av graviditet, andra sämre. Ofta sägs väl viken vara en avgörande faktor. Men det finns ju även många som är normalviktiga som har PCO/PCOS.

Det finns de som har PCO-äggstockar men som ändå har regelbunden mens. Då har man ju vanligtvis inga större problem med ÄL och sånt. Har man PCO-äggstockar OCH oregelbunden mens/ÄL så har man ju PCOS (vilket är lite "värre").

Jag vet inte om det är typiskt för PCO att ha en kort lutealfas, men jag har haft kort lutealfas alla de gånger jag fått ÄL med stimulering....

Jag har PCOS och har "aldrig" egen mens (sällan) men jag har ändå lyckats bli gravid en gång spontant. Då direkt efter att jag slutade med p-piller. Men nu har vi inte skyddat oss alls på 2½ år och jag har haft mens 2 ggr under den tiden "på egen hand". Jag är normalviktig så jag kan inte gå ner i vikt för att bli bättre, så jag vet inte?! Ska man bara hoppas att det blir bra av sig självt med tiden? Ingen aning! Nu kör vi på IVF

• Boj

P-piller är ju ofta behandlingen av pcos för de som inte önskar bli gravida. Månaderna efter att man slutat med p-piller är det oftast lättast att bli gravid om man har pcos då hormonerna fortfarande påverkas av p-pillren. Därför kan man ha ganska normala cykler i ett par månader innan ens pcos återigen börjar krångla.

• Dessis

hej.
    enl min dr är pco en åkomma som kan försvinna. När man blir gravid försvinner den och enl henne skall den inte komma tillbaxs om det inte finns någon andledning. vet ej?

• Sara78

Dessis: Det var märkligt, jag har bara hört att symptomen kan bli bättre men att man aldrig blir helt "botad". Och vaddå finns anledning? Vad skulle det vara?

• LiselottePCOS

Jag vart sämre i PCO/S efter gravidteten.  Klarde inte av att amma. När sonen var ca 6 månader så börjde jag gå upp i vikt med rakertfart gick upp ca 40 kg.

Livsstilen, kost och motion påverkar PCOS, har en känsla av att läkarena inte till 100% vet hur.  Olika läkare är olika mycket ájour på detta med PCO/S. 

• Malia75

Har en kollega som "blev av" med sin PCO efter första graviditeten och blev sen lätt gravid igen och fick börja skydda sig. Nu några år senare börjar mensen strula igen och hon har fått tillbaka pärlbandet på äggstockarna. Det kan säkert vara olika, men det verkar som om det är vanligt att PCO:n påverkas av olika hormonhändelser.

Jag själv har alltid haft regelbunden mens fram till ett tidigt missfall -00, efter det kom inte mensen, jag gick upp i vikt, fick pärlbandet på äggstockarna och dålig hy. Min läkare har sagt under alla år efter som vi försökt bli gravida att en graviditet antagligen ställer om hormonbalansen i kroppen så att PCO:n inte bråkar så mycket ett tag. Men att helt bli av med den har jag aldrig hört talas om.

Kan tillägga att jag till slut blev gravid under akupunkturbehandling som gav mig regelbunden mens (vilket inga läkemedel lyckades med). Ska bli spännande att se hur PCO:n beter sig efter bebisen kommit.

• Snorflas

Min dotter är 13 månader och jag behövde hjälp för att bli med henne. Har PCOS. När jag var hos gyn ca 6 månader efter hennes födelse såg han inga som helst tecken på PCO-äggstockar. Skumt eller vad? Trodde att det var en obotlig sjukdom men nu vet jag inte vad jag ska tro ländre. Det intressant blir väl sen när vi ska börja med syskon, att se vad som häner då.

• Bellbox

Jag lyckades bli gravid (har PCOS utan testosteron-obalans) med hjälp av Pergotime!

Jag har hört från min gyn att ca 20% av alla kvinnor har normalavvikelsen PCO-äggstock och att den osäkra siffran gällande PCOS ligger mellan 5-15% av den kvinnliga befolkningen...
    Jag har också hört att det är ett tillstånd man "föds" med; d.v.s PCO-äggstocken, men att man kan vara predisponerad att utveckla PCOS (t.ex kan den ju bryta ut i tonåren, döljas av p-pillerbruk eftersom p-piller "botar" symtomen och är behandling för dem, samt att viktuppgång kan påverka utbrytandet av PCOS)

Själv är jag normalviktig men har hela livet haft vissa acne-problem (det var tillslut hudläkare som remitterade mig till gyn TROTS att jag själv misstänkt PCO efter pillerstopp men den "vanliga" sjukvården vägrade ta tester trots att jag själv såg pärlbandet på UL-skärmen vid ett standard-besök på VC!) *morr*
    Att gå till PRIVAT gyn var det bästa jag gjort i hela mitt liv Tog alla prover, högkostnadsskyddet gällde o.s.v...

Jag vet också att vid IVF-behandlingar så anses PCO(s) vara "gynnsamt" så tillvida att vi ofta har mycket god ägglvalité och är lättstimulerade (dock finns liiite högre risk för överstimulering).

Det lät intressant att en graviditet kan förbättra PCO(s)! *hoppas det*
    Själv planerar vi att strunta i att skydda oss efter denna bebis (om allt går väl; är i v.20 nu) så får det bli ett syskon när det vill;
    tar hellre 2 blöjbarn än risken att vi väntar för länge eftersom vi inte vet om vi kan få barn igen (& IVF får man bekosta själv för syskon-tillverkning)

Nu har jag lyckats besegra Clearblue-monstret !
  • Bellbox

Ps. Ang. lutealfas så har jag 12 dagars LF; (ligger ju annars runt 14-16)

OBS: jag har som blivande mamma bestämt mig för att det BÄSTA jag kan göra för min eventuella dotter (BM trodde på ultraljudet att jag väntar en tjej!) är att avråda henne från p-pillerbruk i framtiden och åtminstone uppmuntra henne att som 18-åring kolla hos gyn om hon har det karakteristiska PCO-äggstocken...
    Naturligtvis ska man inte skrämma sina barn men jag menar bara att det kanske är värt att ta den diskussionen gällande framtiden med sin dotter om man själv har denna "normalavvikelse" eftersom det är så ärftligt!
    Sen händer det nog mycket tills dess VÅRA barn är vuxna Får man hoppas i alla fall

Nu har jag lyckats besegra Clearblue-monstret !
  • Sara78

Förhoppningsvis ska inte min dotter behöva gå igenom detta Men tyvärr vet man ju aldrig sånt!

Min PCOS märkte jag av först efter graviditeten så det kan säkert vara så att hormonerna påverkar men man hade ju önskat att det kunde ändra sig snart igen

Svar på tråden En gång PCO, alltid PCO?