En gång PCO, alltid PCO?
När jag slutade med mina p-piller aug 2003 fick jag till en början med regelbunden mens men som efter ett halvår var upp mot 90 dagar. Träffade en underbar gynläkare som konstaterade PCO dock en lätt sådan. Såg med vul att jag hade det klassiska pärlbandet av ägg. Några andra symtom har jag dock inte förutom ett enormt sötsug. Fick börja med pergo som inte fungerade och började sedan med apiforce på eget bevåg som gav mig regelbunden mens, cykel kring 26 dagar och efter tre månader blev jag gravid med Anton. Efter Antons födelse i sept 2005 har jag inte använt något preventivmedel utan vi har använt kondom, mycket för att jag är emot hormoner, tror mycket att det var det som satte kroppen ur balans. Har nu regelbundna menstruationer på 28-30 dagar.
Nu har vi börjat diskutera syskon och då har jag börjat bli mer uppmärksam på min kropp. Jag har tidigare upplevt mig ha ägglossning, i allfall om man tittat på sekret men givetvis denna månad när jag nu kollar så märker jag inget. Var hos min barnmorska och tog cellprov och hon frågade hur det fungerade nu med mina menstruationer och jag sa att det var inga problem, den var regelbunden. Då sa hon att en graviditet kan "bota" PCO i allafall göra den mycket lindrigare. Blev lite fundersam när jag kom hem för jag har alltid trott att det tillståndet har jag och kommer alltid att ha.
Kan man ha PCO med regelbunden mens? Vet ni hurdan lutealfasen är på oss med PCO, jag har fått för mig att min är kortare typ 10 dagar och det tyckte jag redan när vi försökte med Anton.
Skulle gärna vilja ha lite kommentarer och information från bättre vetande folk.