• Vårblomster

*Är så sugen på att redan nu börja fixa och

Är så sugen på att redan nu börja fixa och dona ute på balkongen när solen tittat fram. Har redan sett ut ett litet bord och 2 stolar i acacia från IKEA (av alla ställen) att ha där ute, men nu vill jag ha er inspiration till vad mer jag kan ha på vår balkong.
    Har tidigare bara haft 2 blomlådor hängandes på räcket, men vill i år ha en lite mer ombonad plats att sitta på när vädret tillåter. har funderat på kanske en liten solros i träbaja/kruka...men vad mer?

• Svar på tråden *Är så sugen på att redan nu börja fixa och
  • Vårblomster

Kan tillägga att vi har morgon/förmiddagssol, vätter alltså söderut.

• maj72

Örter kanske, som tex lavendel och rosmarin, de mår bra av sol och västerläge, men det får du kanske vänta med någon vecka tills det har blivit lite varmare på nätterna. Samma gäller för tomatplantor.

• Vårblomster

Maj72: jo det var ju inte så att jag hade tänkt plantera redan imorgon

hm..örter...det vore mysigt, kan man ha i maten sedan...tomater...nja, ingen här hemma kan äta dem så det blir lite för mkt vård till en "onödig" planta.

Fler tips någon?

• Booble

PELARGONER!! Stora som små, vanliga som ovanliga. Så fint att ha i en massa terracotta krukor i grupp!

• julmusten

Gick forbi en balkong en gang dar de hade satt upp ljussligor i taket, och det var jattefint faktiskt.

Det gar ju att gomma det lite sa att det inte blir sa julaktigt.

• mammutten81

Varför inte köpa balkongmatta?

• Pallas

Jag tycker det är fint att ha växter på höjden på väggen. Sätt upp hyllor om du får och fyll dem med färgglada blommor och växter. Jag gillar kryddväxter men har svarta fingrar och ingen aning om vilka som mår bra i ert läge

För att få lite mer plats på en liten balkong föredrar jag att inte ha något bord utan sätta upp som en lång, bred bräda längs balkongräcket som avlastningsyta och kaffekoppstillhåll. inga ben som tar upp plats på golvet då och då kan man utnyttja det till mer blommor

• Jossan

så här planerar jag göra med vår balkong..

vår balkong är nog rätt vanlig i storlek runt 3.5m *1.35m där balkonräcktet sitter så är det plåt ungerfär 1.2 m upp på utom på en bit kanske 0.5 m så man kan kolla ut men med galler..

iaf så här tänkte jag för att få det mer ombonat..

det går att köpa som en vägg av trä (vanligtvis har man nog det om man har en trädgård) denna heter lamellskärm helst hade jag velat ha en pilskärm men den är dubbelt så dyr..
    den hade jag tänkt ha vid balkongräcket så man slipper se den extremt fula plåten och då slipper man sätta nät på gallret så barnen inte fastnar i det..

På golvet ska vi ha trätrall
    sen hade jag tänkt några stora krukor bla skulle jag vilja ha en slingerväxt som luktar väldigt starkt som jag precis har glömt vad den heter men jag vill iaf att den ska slingra sig runt balkongräcket från båda sidorna sen vill jag ha några till krukor med olika blommor etc i

det blir nog ett litet bord och 2 stolar oxå tror jag iaf

kram J

• Katja77

Gurka fungerar fint att ha i kruka på balkongen!

• Vårblomster

Tack för alla era superbra tips. Jag tror jag har en plan framför mig nu; det blir väl cafébordet och 2 stolar, kanske en bambu eller sjögräsmatta på golvet eftersom det är så himla fult med naken betong.
    Sen har jag sett ut en ställning med plats för 3 avlånga terracottalådor på höjden, däri hade jag tänkt plantera örterna och kanske i en av dom, smultron. På golvet blir det en stor balja med grenad solros i, och en lykta/ngn form av ljushållare att hänga i taket.

Jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska plantera i mina balkonglådor, de som hänger på räckets insida
    (vi har plats för dem, men tack Pallas för ditt superbra tips ang. hur man sparar plats).

Någon mer med gröna fingrar?

• Kvirre

Igår köpte jag påskliljor, krokus och pärlhyasint. Påskliljorna har börjat slå ut, blir så glad varje gång jag tittar ut.

Kul att läsa hur ni tänker ha det på balkongerna. Så smångingom ska jag ha tagetes, ringblomma, slingerkrasse och sallad.

• lycklig fru

Man kan sätta upp ett tyg utefter hela räcket. Typ markistyg eller segeltyg, något som tål väder och vind i alla fall.
    Lägg dit trä-trall som ni oljar in, det ger en mer ombonad känsla.
    Kanske kan ni sätta någon slags belysning på balkongen... Jag menar inte en slinga runt balkongräcket (som många har runt jul) utan kanske några diskreta spotar i taket (om ni har tak över balkongen) som ger ett lite dämpat mysigt ljus.

Mycket växter i olika krukor är också fint och det finns ju även växter som tål att stå ute på vintern och som är gröna då också. Se bara till att krukorna tål kylan så att dom inte spricker.

Ljuslyktor i olika storlekar ger också en mysig stämning.

Lycka till!

• Sammet

Örter är ju fint och luktar gott!
    Blommor som är fina till balkongen: krasseblommor och luktärt, de klättrar ju lite också!
    Lite ruccolasallad kanske?
    Ljuslyktor och någon matta på golvet.

• Vårblomster

luktärt.... åh dom är söta. Har själv ingen aning om hur krasseblomor ser ut.

Svar på tråden *Är så sugen på att redan nu börja fixa och