Annorlunda recept på pannkakor?
Har hört att man i Amerikanska pannkakor använder filmjölk istället för mjölk. Någon som har bra recept?
Skulle man kunna använda vaniljyoghurt för att göra det lite sötare?
Har hört att man i Amerikanska pannkakor använder filmjölk istället för mjölk. Någon som har bra recept?
Skulle man kunna använda vaniljyoghurt för att göra det lite sötare?
Hmm... jag har ingen aning om fil med det låter intressant. Ska följa tråden och se vad andra tipsar.
Jag brukar ha lite vaniljsocker i mina, blir riktigt gott!
Filmjölk finns ju inte i USA så det känns väl rätt osannorlikt att det skulle vara en av ingredienserna.
Inte filmjölk men däremot lite bakpulver eller jäst.
Googla "amerikanska pankakor"!
Hittade detta på www.ica.se
Förenklade amerikanska pannkakor
Ingredienser
Portioner: 4
1 ägg
2 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk socker
1/2 tsk salt
2 msk margarin (eller smör)
Tillagningstid: Max 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
Vispa samman ägget och filmjölken. Tillsätt de torra ingredienserna. Smält matfettet och vispa eller rör ner det i smeten.
Den ska vara tjock. Hetta upp en plättlagg eller liten stekpanna och smörj den första laggen. Klicka ut ganska rikligt med smet i hålen. Grädda tjocka plättar på svag värme.
Visserligen inte pannkakor men koilla in denna sida:
www.vafflor.se
Den verkar inte fungera för närvarande men det är rätt adress och där finns det mycket kul.
Jag hittade det här på www.tasteline.com :en hon som skickat in det har inte skrivit hur man gör dem, så det är väl bara att blanda ihop det.
2 koppar Buttermilk (kan ersättas med filmjölk, men de är inte riktigt samma sak)
3 msk olja
1 msk honung
½ tsk salt
½ msk bakpulver
1½ kopp mjöl, (lika delar bovetemjöl och vetemjöl)
Tillsätt tex. blåbär eller kanel om du vill smaksätta dem. Lönnsirap och gräddfil passar bra till.
:en = men
ibland blir det knasigt