• my san05

Billiga hus i Norrland...

Är så irriterad på att helatiden måsta förklara att huspriserna här är höga.
    Bor i Kiruna och ska man köpa ett hus här idag får man garanterat inget under 1 miljon. Nu pratar jag om i själva stan inte några mil utanför. Iof ska du ha en stuga här runtomkring får man väl knappt något under 500 000 kr och då på arrende tomt, med allt vad det medför.

Tillbaks till husen, får jag väl säga att de som går på kring miljonen är inte några jätte villor i toppskick. Ska man ha en villa i toppskick måste man gå upp i pris åtskilliga hundra tusen (ca 500 000kr till).

Nu till det som är så irriterande hur kan man tro att om nu alla går på bidrag här kan köpa dessa hus?
    Visst är väl det svårt att få jobb här men tror inte att det är så mycket svårare än någon annanstans. Man får helt enkelt inte vara så kräsen.

• Svar på tråden Billiga hus i Norrland...
  • Kålrot

Det är samma ska här. Vi bor i Dalarna, och här ska det ju också vara billiga hus. Men det beror väldigt mycket på var de ligger. Häromkring kostar en helt vanlig villa 1-1,5 miljon. Fast det är "på landet". Helt otroligt korkat.

• THR1972

vi köpte vår sekelskifteshus på sammalagt 400kvm + intilliggande lokal (ska bli bilverkstad) på cirka 300kvm, intill ljungan (strandtomt) för 250 000... ett redigt kap om jag får säga det själv.
    Bor i nedre delen av "norrland"

• SnyggEric

Vi köpte vår villa 117 kvadrat (+49 kvadrat källare och +30 kvadrat garage) som ligger ca 3 km från centrum, för 1 250 000 kronor. 

Nyrenoverat med centraldammsugare, golvvärme, nya fönster, nytt tak, nytt kök, nytt badrum osv. Det är lite smågrejer att göra, sätta lister, måla och tapetsera. Men annars superfint.
    Vilket kap!
    Eric är snygg idag.
  • Elli47

Jaa... priset avgörs ju av efterfrågan... så enkelt är det. Finns det folk som är beredda att betala 2 miljoner för ett enkelt hus så blir det sådär. Kolla Stockholmspriserna... fattar inte hur någon har råd att bo där!

• CosmicCat

Jag skulle hjula av glädje om jag fick köpa en liten villa för så lite som 1 miljon. Vi bor i en förort till Stockholm och här kostar en liten villa på ca 70+70 kvm ungefär 3 miljoner och då är det ett renoveringsobjekt... Så jo, jag tycker att huspriserna är låga i mindre städer och på glesbygden.

• Cloisonné

Jag bor med i Dalarna och håller med att de billiga husen inte är så billiga. Vi betalade 1 milj. för vårat en mil utanför stan. Det är inte toppskick, men det är ju inte ruckligt heller.
    MEN, det FINNS billiga hus. Kolla i Grängesberg till exempel, 200-500 000 för en kåk.
    Så det är en bit utanför städerna man får bo om man ska ha en billig kåk, och som ofta är i väldigt dåligt skick.

• my san05

Säga vad man vill men 1 miljon och uppåt är inte lite vare sig man bor i Kiruna eller i Stockholm.
    Om man nu tycker att 1-2 miljoner är lite så måste jag bara undra vad tusan man har i lön för att kunna tycka det.

• my san05

Hur mycket som helst bara man inte är kräsen.
    Själv har jag fast jobb men har en syster som ska vara arbetslös, men har jobb dygnet runt om hon skulle vilja. Så jobb finns det.

• SnyggEric

Var bor du, där det finns så mycket jobb?

my san05 skrev 2007-09-15 09:04:28 följande:
    Hur mycket som helst bara man inte är kräsen. Själv har jag fast jobb men har en syster som ska vara arbetslös, men har jobb dygnet runt om hon skulle vilja. Så jobb finns det.
    Eric är snygg idag.
Svar på tråden Billiga hus i Norrland...