• Sipadan

Extremt svullna ben , gravid vecka 36 OROLIG ?

Jag vet att man kan få svullna ben när man är gravid dock är mina extremt stora.
    Knäna ser nästan dubbel så stora ut än normalt. Låren, tårna,  fötter ja hela benen.
    Jag har även problem med åderbråck på höger ben. Mitt blodtryck var bra för en vecka sedan. Så det borde ju inte vara havandeskapsförgiftning.  Har du något tips?
    Bör jag uppsöka läkare?
    Vänligen
    /I

• Svar på tråden Extremt svullna ben , gravid vecka 36 OROLIG ?
  • Suri

Ja, jag tycker du borde uppsöka läkare.

På FL är man själv, men aldrig ensam
  • Maijan

Om svullnaden har kommit plötsligt så tycker jag att du ska kolla upp det. Att BT var bra för en vecka sen är tyvärr ingen garanti för att inte få HF. För mig gick det fort, Hf kom på ett par dygn.. Du får helt enkelt vara lite uppmärksam på hur du mår (huvudvärk, flimmer för ögonen, ont i magen el allmän sjukdomskänsla är andra symtom på HF). Nu kan man ju faktiskt vara svullen utan att det är HF , så jag hoppas att så är fallet för dig!

• Maijan

Använder du stödstrumpor förresten?

• Cezi

Hej, jag har också ganska svullna ben, fötter, händer, armar, fingrar, tår och framförallt ovanför knäna, jag har vanligvis relativt beniga fötter och knän, känner knappt benen under allt det svullna. Min barnmorska säger att det är normalt som sagt, men ser det nästan sjukligt ut ska man ju gå till BM för prover.

• kapet

Med nadra barnet hade jag mycket svullna ben,fötter,händer,fingrar....
    De tog prover och det var ingen hf men jag hade för mycket fostervatten. Pga så satte de igång förlossningen 1vecka innan BF.Jag fick göra ul i v38 pga svullnad.
    Så ring bm imorgon och prata med henne.

• Sipadan

Nej jag använder inte stödstrumpor då det gör himla ont i åderbråcken då.
    Det sägs att svullnaden ska gå ner på morgonen när man vaknar.
    Det stämmer inte riktigt in på mig. Lederna i fingrarna värker, kan det vara vattnet?
    Har ringt vårdcentralen och väntar på att de ska ringa upp mig.
    Skönt att det gick bra i alla fall Kapet.
    Trevlig helg!

• Nikki6

Det är alltid bra o kolla blodtrycket och eventull urin en extra gång..min hf började med svullnad som nu har helt oanande proportioner - känner över huvud taget inte igen min kropp...jobbigt o gå omrking o vara orolig också. Lycka till!

• April Buddha

Är också i v. 36 och har fått plötsliga problem med svullnad som dök upp i går och inte gått ner över natten. Fötterna ser ut som klumpfötter och det känns annorlunda när jag knyter händerna. Enligt förlossningen skulle jag vila men avvakta med att söka hjälp om jag inte skulle få problem med huvudvärk, illamående, ont i magen etc. Känns lite oroligt bara då jag planerat att resa bort i helgen...

• Josha

Jag är också lätt svullen och min bm sa att min skulle undvika salt och kolsyrat vatten tex. Saltet biner vätskan ikroppen. Och sen ska man hålla fötterna högt så ofta man kan.

Svar på tråden Extremt svullna ben , gravid vecka 36 OROLIG ?