• Anonym

Flytta utomlands utan barnet vid gemensam vårdnad

jag och mamman till mitt barn har gemensam vårdnad om barnet, men mamman är boendeföräldern. jag funderar på att ta ett jobberbjudande jag fått och jobba utomlands i ett halvår. det innebär att jag inte kommer kunna träffa mitt barn på samma sätt som jag gör nu under ett halvår.

bortsett från att det vore själviskt och dåligt för barnet, kan barnets mamma enligt lag förbjuda att jag flyttar? jag tänker alltså inte ta barnet med mig

tacksam för snabba svar

• Svar på tråden Flytta utomlands utan barnet vid gemensam vårdnad
  • Anonym

nope hon kan inte förbjuda dig någonting i ett sådant fall - du har friheten att göra det som faller dig in... , men jag måste hålla med dina egna tankar det är OH så egoistiskt. ditt BARN ska komma i första hand INGET annat.

• Veliga Mamman

Nej det är bara att flytta men du kan ju ha det i åtanke om dagen kommer och ditt ex. vill flytta med ert barn för i det fallet måste du godkänna hennes flytt...

• Tessa17

Du kan flytta var DU vill bara att Du inte tar barnet med Dig. Både Du och barnet kommer att förlora den vanliga umgänge under tiden Du är i utlandet. Men som Du sa Det är bara begränsat tid, under tiden Du är i utlandet kan Du ringa och skicka kort till Ditt barn.

• annbom

Klart att du ska ta jobbet om barnet inte är för litet. Det finns ju telefon och internet.
    Mamman kan inte hindra dig att flytta det ända som man som förälder med gemensam vårdnad kan göra är beslut som gäller barnets boende.

• FrökenKanSjälv

Jag håller med annbom.

Men jag funderar lite på hur det påverkar relationen till barnets mamma. Om ni är sams och hon tycker att det här är okej så funkar det säkert jättebra. Om ni däremot är osams eller tex om ni nu har vv och hon jobbar kvällar/nätter när barnet är hos dig så kan ju det ställa till praktiska problem för henne. Och om hon då skulle vilja j-vlas så kan hon börja bråka när du kommer hem igen och hävda att du valt att inte umgås med barnet och därför borde barnet bara bo hos henne. Hon kan ju också passa på att j-vlas när du är borta genom att se till att barnet inte får ha någon kontakt med dig. Du bör nog tänka igenom sånt också. Förstår du hur jag resonerar?

Svar på tråden Flytta utomlands utan barnet vid gemensam vårdnad