• Anonym

Kliar på min kropp! Loppor?

Senaste veckorna har det kännts som det kliar lite överallt på min kropp.
    Blir helt nojig att jag har fått loppor?
    Finns loppor nuförtiden? Husloppor? Vägglöss??

Ingen annan i familjen har sagt nåt om att det kliar på dom. Vi har inga husdjur.
    Hjälp!!!

• Svar på tråden Kliar på min kropp! Loppor?
  • Sebbes    mamma

du har inte bytat tvättmedel eller något?? tvål??

• Anonym

Nä, vi har samma som alltid.

• LeWi

Om du har loppor så borde du veta detta - de är inte microskopiska dirket utan syns.
    Deras bett är ungefär som små myggbett.
    Det kan hända att du har fått en loppa i sängen - det lyckades jag med i barndomen.
    Hade "myggbett" mitt i smällkalla vintern och när jag berättade för mamma så gick hon och tittade i sängen - vek upp täcket sakta centimeter för centimeter och plötsligt så "spooing" hoppade den fram!
    Ca 1-2millimeter stor - den levde inte länge till och sen var myggbetten borta

Löss vet jag inte men jag tror nog att de syns ganska väl de med om man tittar. 

I reject you reality and substitute my own.
  • Anonym

Men usch vad läbbigt!
    Kan man ha bara en loppa alltså??
    Hur länge lever de?
    Jag har inga "myggbett", inga märken.
    Behöver de människor för aatt överleva eller kan de finnas i soffor, mattor odyl?

Finns medicin?

• Anonym

Nä är inte gravid.

• Draagen

Okej, då rök min teori om graviditetsklåda! Du har inte inhandlat nya kläder och använt utan att tvätta dom först?

• Fru H

Kliar det i hårbotten också? I så fall kanske det är mjäll.

Inte vet jag om det var så det var för mig, men jag hade mjäll under perioder för några år sen (torr mjäll) och innan jag fattade att det var det det var hade jag klåda inte bara i hårbotten utan också på ryggen, armarna och magen. Det var hemskt

Efter att jag började tvätta håret med mjällschampoo (från Apoteket, minns inte vad den hette) försvann all klåda i ett nafs. Så, jag tor helt enkelt att min klåda berodde på mjäll.

Bara en vild gissning, jag har aldrig hört talas om detta innan jag var med om det själv

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • Anonym (klåda)

Klåda kan man få av olika anledningar. T ex om man ätit något man reagerar mot. Det kan också handla om brist på B12-vitaminer, eller folsyra. jag har själv detta och jag förstod aldrig hur det kunde klia så förbannat utan att det syntes något alls på huden. Andra symtom man kan ha vid B12-brist är att man tappar mer hår än vanligt,sämre kvalitet på naglar, trötthet och huvudvärk. Man behöver ju inte ha alla symtomen men jag tänkte att du kunde fundera över de andra symtomen och se om något stämmer på dig.

• grabbmamman linda

Vädret har ju ändrats sig nu oxå.. blivit mer höst vilket iaf får min hud o bli lite torrare.. har du smörjt dig?

Kan ju va så enkelt.

• Anonym

skabb? Det blir ju vanligare och vanligare igen..

• Anonym

Inlägg 9
    Jag är f-ledig, med 3 månaders, så håravfall, trötthet och huvudvärk ingår liksom i konceptet. hihi

Det här är mer som om man drar ett hårstrå över huden. Lite diffust. Inte exemklåda, när man kliar sig tokig.

Men man _ser_ alltså både löss och loppor?

• LeWi
    Anonym skrev 2007-09-14 09:49:42 följande:
    Inlägg 9Jag är f-ledig, med 3 månaders, så håravfall, trötthet och huvudvärk ingår liksom i konceptet. hihiDet här är mer som om man drar ett hårstrå över huden. Lite diffust. Inte exemklåda, när man kliar sig tokig.Men man _ser_ alltså både löss och loppor?

Jepp! Både loppor och löss ser du med blotta ögat så det är det säkert inte!

Håret du tappar har inte fastnat på insidan av tröjan då?

Det kan ju kittla förfärligt och det är ibland väldigt svårt att hitta hårstrået.

Minns när jag tappade hår efter förlossningen att jag konstant letade runt i mina kläder efter kittlande strån... 

I reject you reality and substitute my own.
  • Anonym

Tack för alla svar.
    Vi får se hur det blir.
    Nu ska jag iaf gå och bädda rent...

Svar på tråden Kliar på min kropp! Loppor?