• Melami

Smör eller margarin, skillnad?

Tänkte sätta igång o baka bullar i dag o frysa in nu när det närmar sig bebis .

Men så började jag fundera på att alltid när jag bakar bullar använder jag flytande margarin, både i degen o när jag tex gör kanelbullar.
    Men ibland i recepten står det att man ska använda smör. Vad är skillnaden o det är väl inte typ LÄTTA de menar utan riktigt smör??

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o bebbe i magen BF 15/10-
  • Svar på tråden Smör eller margarin, skillnad?
  • getingmidja

Den största skillnaden är väl smaken...inget går upp mot att baka på riktigt smör.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Arokon

Instämmer med getingmidja, skillnade är smaken, det blir helt enkelt bättre med smör. Bakar själv alltid med smör och inget annat.

• Glans85

smör är väl "nyttigare" fett än margarin också väl?

• snobben

Smör är det absolut bästa, det finns inget som kan ersätta det i smakväg

//Snobbelito
  • Zabka

Smaken! Den går inte att jämföra. Hos oss används margarin enbart på mackor. Till bakning används alltid smör och till matlagning smör eller någon olja (beroende på vad som lagas).

• Grenadjären

Vet inte om smöret är nyttigare men fasen så mycket godare i matlagningen.
    Margarin är ju vegetabiliskt. GJort på raps eller nåt sånt. Medans smöret kommer från kossorna. Mu mu!!

Bullar bakade med riktigt smör = mums
    Lördagsbiffen brynt i riktigt smör = mums

• snobben

Smör är ett bra fett som man inte ska vara rädd för att äta (dock i måttliga mängder)

//Snobbelito
  • Chutzpah

OM man inte ska baka på riktigt smör är det lika bra att låta bli.

• principisessan

Smaken är den största skillnaden.. men sen ska du nog inte använda lätta om du ska bara.. tror inte att de går att baka på alls.. om du inte använder smör ska du ta margarin som typ milda eller liknande

Svar på tråden Smör eller margarin, skillnad?