• Impreza

Nån som provat Torrbollen?

Tänkte ev köpa torrbollen till tvättstugan, för att bli av med fukten från tvätten. Funkar den verkligen? Nån som vet?

• Svar på tråden Nån som provat Torrbollen?
  • SeTa

Vet inte, men jag har också funderat på den. Hoppas på bra svar här!

• Twicted

den funkar bra i vår stuga... fukten försvinner ju inte helt men men märker ju att det kommer massa vatten i dom...

• Impreza

Hur fungerar dom och hur länge räcker dom? Vad kostar dom?

• JAG är BÄST

Funkar KANON TS.

Köp en sådan. Men jag tror du behöver fler än EN torrboll i tvättstugan.

• Impreza

Kul tror att jag ska testa. Men vad kostar dom ungefär

• Jempa L

Jo, de funkar, men det är en helt annan sak med en elektrisk luftavfuktare. Den "tar ur" betydligt mer fukt under kortare tid. (Vi fyller en tolvliterstank under en natt, jämfört med torrbollens kapacitet.)

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Impreza

Jempa L skrev 2007-09-14 09:56:02 följande:

Jo, de funkar, men det är en helt annan sak med en elektrisk luftavfuktare. Den "tar ur" betydligt mer fukt under kortare tid. (Vi fyller en tolvliterstank under en natt, jämfört med torrbollens kapacitet.)
    Oj
  • karin november

Har också funderat på att prova den i tvättstugan, hur många ska man ha/kvm?

~ Emma 2006-11-20 ~
  • SVejsan

Lite om innehållet (kalciumklorid):
    www.torrbollen.se/pdf/varuinfo_torrboll.pdf
    (att tänka på om man har barn...)

En torrboll är främst för att huset /källaren skall må bra av för hög guktnivå och accelererar inte torkningen så mycket som en avfuktare. Saltet som ligger i "bulan" går ner i behållaren och förbrukas alltså!

www.torrbollen.se säger
    "Hur länge räcker Torrbollen:
    Svar: Det är helt beroende på hur fuktigt det är!
    Generellt kan man säga att den räcker till 1-3 månader i ett utrymme på 12-14 m2."
    Använder man det med tanke på att torka tvätt så lär man få byta ofta...

Då är frågan om det i längden blir effektivare och billigare med en avfuktare för 1000kr från Bauahus el dyl...

• Lillan7704

Har använt den i en av mina gamla bilar, funkade kanon!!

• Ickan

Vi har det i husvagnen över vintern och det håller undan den värsta fukten.
    I tvättstugan har vi en avfuktare som ju blir betydligt mer effektiv. Tvätten torkar underbart fort.

Svar på tråden Nån som provat Torrbollen?