• Dhakirah

Varför har man hemförsäkring??

Blev i somras misshandlad av min man.
    Fick idag besked från Folksam att någon överfalls ersättning INTE betalas ut då dom anser att det låg en provokation bakom från min sida.
    Att rätten anser att jag ska ha ersättning struntar dom i för dom har sin lilla klausul vad det nu var nummer 61 så säger att "du får skylla dig själv om du utsätter dig själv för större risk än nödvändigt, mao så får jag skylla mig själv att han slog sönder hela mitt ansikte"
    min egen tolkning...
    Så varför har man hemförsäkring????????

• Svar på tråden Varför har man hemförsäkring??
  • Anonym

Det är ifall att ditt hem/boende skulle vara utsatt för, Inbrott, brand osv.
    Täcker också strömavbott och sånt om saker i ditt hem blir förstörda.
    Hyr du så skall man alltid ha hemförsäkring! Hyresvärden har då husförsäkring men täcker ej dina egna saker du har i hemmet.
    Sen bror det ju också på lite av vilken typ av försäkring du har. Finns olika.
    Dom flesta täcker dig också när du är på semester, även utomlands. Men kolla alltid innan du åker utomlands vad det täcker, eftersom du kanske behöver extra reseförsäking för förseningar, olyckor osv.
    Ang: överanfall så vet jag inte hur dom fungerar. Men det är ju inte därför man har hemförsäkring först och främst!

Hoppas detta hjälper dig att förstå vad hemförsäkring gäller och varför man skall ha det!

• Dhakirah

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över ditt inlägg
    Ser du inte ironin i mitt?
    Jag VET varför man ska ha hemförsäkring...
    Jag tycker bara att det SUGER det beslutet jag fick

• uniMog

Men varför ska det gå på hemförsäkringen ? Borde inte det vara något som faller under sjuk-/olycksfallsförsäkring? Eller finns det en brottsbit i hemförsäkringen? *går och läser sina villkor*

What do they need such good eyesight for anyway?
  • Anonym

Bytt Försäkrings Bolag, har hört mycket sånt pågår att folk ej får vad dom betalar för! Specielt med Folksam.
    Har vänner som var utsatta för liknande, fick ej utbetalt något, men gällde en bil då.
    Så BYTT bolag snarast! Är allt jag kan säga!
    Lycka till

• PetraD

hur fasen menar de med att det låg en provokation bakom från din sida!!!!
    i princip vad man än gör förtjänar man ju ALDRIG att bli misshandlad! Sen vad de har för klausuler vet jag inte. men de gör väl allt för att inte behöva betala ut pengar

LYCKA TILL

• Dhakirah

det finns en brotts och överfallsklausul i min försäkring

• memlan

Fattar att det käns j_ligt surt!
    De flesta överfallsförsäkringar (jo, man kan ju ha det också) gäller inte om man känner gärningsmannen/kvinnan! Skulle man vara mindre överfallen för att det är någon man känner som gör det?!

Men om du har skador (fysiska & psykiska) så är socialtjänsten i din kommun skylldiga att hjälpa dig (ekonomiskt, med terapi...) och även ev. barn till dig. De skall ge hjälp till misshandlade kvinnor oavsett hur livssituationen (ekonomin) ser ut för den misshandlade.

Är han dömd? Då tror jag att du kan ansöka om "skadestånd" i civilrätt el. liknande.

• uniMog

Surt som fan oavsett! Visar bara hur noga man ska lusläsa villkoren De försöker oftast smita undan de %¤#%#

What do they need such good eyesight for anyway?
  • annbom

Jag tror att det är endast de som har blivit nerslagna på gatan som kan ha någon möjlighet att få något ur den. Du får tänka på hemförsäkringen som bara en hemförsäkring som täcker ditt hem.
    Men du har väl fått hjälp via brottoffersmyndigheten?

• Fru U

Beklagar. Men folksam kallas nu inte folkskam i folkmun för inget

Inte för att det hjälper dig

Överklaga beslutet. Ta hjälp av advokat. Ge dig inte! Du har inte gjort fel

• IckyFlix

Fast kom igen nu. Överfallsmomentet i en hemförsäkring täcker inte våld som utförts av en känd gärningsman. Jag förstår om det känns trist att du inte får ersättning du räknat med, men du kan ju inte skylla försäkringsbolagen för att din hemförsäkring inte täcker en viss grej.
    Du får ju försäkra dig från saker själv, man kan inte räkna med att man får pengar högt och lågt bara för att man har en hemförsäkring...

Överfallsmomentet i hemförsäkringen är till för att täcka kostnader och skador när man blivit överfallen utanför sitt hem, eller i samband med inbrott etc, inte när en annan boende i hushållet/vän till boende i hushållet misshandlar en.
    Och skyll inte på Folksam, det här gäller alla hemförsäkringar. Vill man ha en renodlad överfallsförsäkring så får man skaffa det.

• IckyFlix

Dessutom får man ersättning från överfallsmomentet bara i de fall man inte kan få skadestånd från gärningsmannen, antingen pga att brottet ej är löst, eller i de fall det inte finns någon ekonomisk möjlighet för gärningsmannen att betala.

• Anonym (tror)

Där har du nog svaret på varför du ej fick ers.

Dhakirah skrev 2007-09-14 11:28:49 följande:
    det finns en brotts och överfallsklausul i min försäkring
  • Dhakirah

jag skrev fel
    jag betalar för att ha det

Anonym (tror) skrev 2007-09-14 13:59:48 följande:

Där har du nog svaret på varför du ej fick ers.
  • Anonym

Hemförsäkringen täcker inte misshandel av någon man är sammanboende med, dvs. en person som omfattas av samma försäkring som dig. Orsaken till detta är att det anses vara stötande att pengarna från försäkringen skulle kunna komma den som har misshandlat till godo. Därför finns ett undantag i hemförsäkringen från misshandel av sammanboende.
    Jag har alltså svårt att tro att du fick avslag pga att du skulle ha provocerat eller medverkat till misshandeln, utan orsaken är att det undantag som alla hemförsäkringar har att överfall från en person som täcks av samma försäkring inte ger någon ersättning.

Har du gjort en polisanmälan kan du istället ansöka om pengar via brottsofferfonden.

Blir det rättegång och han blir dömd så kan du även bli tilldömd ett skadestånd via domstolen och då får din man betala till dig, gör han inte det kan du kräva utmätning via kronofogden - med i praktiken så är det ju dina egna pengar som du då får kräva ut eftersom ni är gifta.

Det är lite problematiskt detta med skadestånd pga misshandel av en person som man lever tillsammans med.

• Anonym
    IckyFlix skrev 2007-09-14 13:51:14 följande:
    Dessutom får man ersättning från överfallsmomentet bara i de fall man inte kan få skadestånd från gärningsmannen, antingen pga att brottet ej är löst, eller i de fall det inte finns någon ekonomisk möjlighet för gärningsmannen att betala.
    Nej, det stämmer inte. Det ser lite olika ut i olika försäkringsbolag, vissa bolag ger en viss summa direkt vid överfall, medan andra endast ger ersättning om inte gärningsmannen är känd eller betalar ut tilldömt skadestånd. Så det beror alltså på hur försäkringsvillkoren ser ut.

Men inget försäkringsbolag ger ersättning för överfall från en hemförsäkring som omfattar även gärningsmannen. Och hemförsäkringar täcker de som delar hushåll och är folkbokförda på samma adress - därmed kan man inte få överfallsersättning ur sin hemförsäkring när det är ens make som har misshandlat en.
  • Anonym
    memlan skrev 2007-09-14 11:29:37 följande:
    Fattar att det käns j_ligt surt!De flesta överfallsförsäkringar (jo, man kan ju ha det också) gäller inte om man känner gärningsmannen/kvinnan! Skulle man vara mindre överfallen för att det är någon man känner som gör det?!Men om du har skador (fysiska & psykiska) så är socialtjänsten i din kommun skylldiga att hjälpa dig (ekonomiskt, med terapi...) och även ev. barn till dig. De skall ge hjälp till misshandlade kvinnor oavsett hur livssituationen (ekonomin) ser ut för den misshandlade.Är han dömd? Då tror jag att du kan ansöka om "skadestånd" i civilrätt el. liknande.
    Jodå, det har ingen betydelse om man känner gärningsmannen eller om det är en okänd gärningsman - däremot får man som sagt ingen ersättning om försäkringen omfattar både gärningsman och offer, av den enkla anledning att pengarna då betalas ut även till gärningsmannen och det anser man vara stötande.
  • IckyFlix

Anonym inlägg 16; okej, det kan stämma, har inte varit i kontakt med något sådant fall. Från de försäkringar vars villkor jag läst har det inte fallit ut några pengar i det läget, så jag förhastade mig.

Svar på tråden Varför har man hemförsäkring??