• Humminggirl

Hur håller man ett plektrum egentligen??

Hur ska man hålla det för att det inte ska låta "plastigt" när man spelar (akustisk gitarr)? Antingen slår jag i knogarna så det inte hörs att jag har ett plektrum eller så fastnar plektrumet i strängarna så ljudet blir ojämnt. Hrm!

Någon som vågar sig på en förklaring i ord? Eller har någon förklarande bild kanske?

• Svar på tråden Hur håller man ett plektrum egentligen??
  • Atamon

Jag kan ju nästan inte något om att spela gitarr men gjorde en liten googling ändå. Sambon som är den som spelar är inte hemma, annars hade jag ju kunnat fråga honom.

www.playback.nu/index.php&task=view&id=20&Itemid=33

• drSteffo

När jag klinkar på en aukustisk gitarr brukar jag använda ett väldigt styvt plektrum.
    Jag brukar vila en stor del av underarmen mot gitarrkroppen och sedan bara röra handleden. Det krävs lite träning med plektrum för att träffa strängarna precis rätt. Kämpa på!

• Jii

Nej - har ingen aning. Använder bara fingrarna. Spelar inte så mycket heller... bara på kul lite då o då

• kalla

håller med drSteffo, plektrumet får inte vara för tunt. det är väl största anledningen till att det kan låta "plastigt". (det finns ju olika tjocklekar på plektrum, att välja på). du får säkert pröva olika sorter i musikaffären.

• LyNxQ

Vissa plektrum måste man hålla ganska hårt, för annars så studsar de bara på strängarna och låter ännu mera plastigt

Svar på tråden Hur håller man ett plektrum egentligen??