• Lycklig med Grodd

holländsk schäferhund

Någon som vill värva för denna vackra hund?

funderar på att skaffa voffse, och pendlar mellan några olika raser.
    vill gärna höra för och nackdelar, vanor och ovanor.

• Svar på tråden holländsk schäferhund
  • MrsNelson

har aldrig hört talas om den rasen??

• Lycklig med Grodd

Hollandse-herdershond

Holländsk Herdehund

Holländsk Vallhund är andra namn

• MissTag

Vad jag vet är som rätt lika belgarna i att dom vill jobba, jobba, jobba! Men då är dom antagligen lättlärda och arbetsvilliga.

• Vilja00

Var noga med uppfödare. Gjorde arbetsprov i måndags o fick bla hantera en HH tik. En rulle nervtråd hade inte varit dumt... Att ha en massa drifter utan styrning är som att köra Ferarri utan ratt. Dvs det går bra så långe vi är på väg åt samma håll o inget överaskande händer.
    hoppas du hittar rätt.

• Dag o natt

Tänk på att social träning är oerhört viktig för dessa raser. Antar att du menar Tervuerense, Mechelaar, Lakense och Groenendaler. De behöver extremt mycket stimulans för att må bra. De jag har träffat (har en vän som födde upp dessa, främst Groenendal och Tervuerense) har varit ganska nervösa och stirriga. Har ägaren tagit på sig en keps så har de morrat åt henne. De kan inte koppla av och gåt fram och tillbaka, fram och tillbaka. Troligen i brist på sysselsättning.

• Gabbi

Dag o natt; de du pratar om är belgisk vallhund och ja de behöver mycket "hjärnjympa".
    Och vist vissa är nervösa å stirriga men de beror helt på uppfödaren och ägaren som med alla andra hundar.

Jag har två mallar varav den ena bara vill vara me så är hon nöjd, men den andra som bara är 7 månader är lite mer goo i, men ingen av dom är nervöst lagd.
    Man måste ju kolla på föräldra djuren hur dom är, jag skulle ju aldrig skaffa en hund från nån som har så nerviga hundar så att dom morrar åt ägaren då hon/han tar på sej en keps, då är de ju nått som inte är bra.

Min mamma och hennes man har fött upp belgare i flera år å de är väldigt stabila hundar, självklart finns det vissa som är mer nerviga än andra men de är inget som inte går att fixa med lite stimulans..

• Dag o natt

Gabbi: Nej, det har säkert inte varit en bra uppfödare hon jag kände. Då hade nog ingen valt dessa raser om det berodde på raserna. De var mycket stressade hela tiden. Och tyvärr är det den bilden jag har fått. Men jag förstår ju att det säkert beror på dålig avel och brist på stimulans.

• Gabbi

jo, fast belgare har tydligen dåligt ryckte, fast jag kan inte förstå de för jag har träffat många å de har inte varit nå större fel på dom.. men men dom har väll som du bara träffat stirriga hundar =/

www.thinice.se

där finns bra hundar tycker jag iaf =D

• Lycklig med Grodd

Hej alla.

Nej, jag pratar inte om belgiska schäfrar utan om den holländska schäferhunden.
    Den är mindre och spänstigare än belgarna och är olika i rasbeskrivningarna

• piratedoll

Är holländaren verkligen så mkt mindre än belgarna ?

Dessutom heter dom i Sverige belgisk vallhund (tervueren, malinois, laeknois och groenendal) samt holländsk herdehund, om jag ska vara sådan (och det ska jag tydligen). Det kan ju kanske vara bra att inleda med att inte ens kunna rasnamnet om man ska ha kontakt med en uppfödare

Vad vill du veta? Vad har du tänkt ha hunden till ?
    Vet inte specifika egenskaper för holländaren, annat än att det är en arbetande hund. Och ska därmed ha en meningsfull sysselsättning, och inte bara vara sällskapshund. Det är en relativt liten ras fortf i Sverige, om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Lycka till.

• piratedoll

Du har ju den mesta infon om hur dom är där på hemsidan för holländare :)

• piratedoll

Gud vad spydig jag låter, inte alls meningen Sorry på förhand !

• Lycklig med Grodd

"Dessutom heter dom i Sverige belgisk vallhund (tervueren, malinois, laeknois och groenendal) samt holländsk herdehund, om jag ska vara sådan (och det ska jag tydligen). Det kan ju kanske vara bra att inleda med att inte ens kunna rasnamnet om man ska ha kontakt med en uppfödare"

piratedoll: Ja du làter spydig. Men det är ju alltid nàgot att du inser det själv.

Eftersom jag inte bor i Sverige har jag angivit det namn jag har pà hunden. Detta är ochsà ett namn man kan hitta information efter pà nätet ÄVEN i Sverige.

Jag pratar inte om den Belgiska Schäfern som gàr under andra namn beroende pà rasindelning.
    Jag pratar om den Holländska Schäfern som ocksà gàr under andra namn.
    Holländsk Schäfer(Herdehund) och Belgisk schäfer ät inte samma hund.

Alla Schäferhundar stammar fràn samma grundras. Förr var det populärt att varje land skulle utveckla sin egen ras, därför denna màngfald.

Jag vill komma i kontakt med personer som har gjort erfarenheter av denna rasen och som kan berätta mer om det.Vilken jag ocksà fàtt. Tyvärr verkar den väldigt ovanlig utanför den Holländska och Tyska gränsen

Hunden skulle utbildas till räddningshund och naturligtvis vara en härlig kompis att ha med pà skogspromenader

Tack för tippsen!

• Lycklig med Grodd

piratedoll: Nej de är inte mycket mindre. Men mindre

• piratedoll

fast du nämnde alltså "belgisk schäfer" i ett inlägg ovan där du syftade på belgisk vallhund :) därav mitt besser-svar angående den rasen :)

Iaf, ja dom är nog rätt ovanliga. Jag har träffat två. Bägge två rätt nervösa exemplar dessvärre, med sociala svårigheter.
    Men det säger ju inte så mkt, det är ju bara två i mängden och bor du utanför svea så lär det ju finnas många fler exemplar av rasen.

Hoppas du hittar rätt iaf!

• Lycklig med Grodd

Synd att de är nervösa.

Naja, jag har gott om tid att tänka över det innan jdet blir aktuellt.
    Tack för infon

• Vilja00

säg inte att "dom" är nervös - säg istället att det finns nervösa exemplar mao var noga när du väljer uppfödare o föräldradjur. Lycka till

Svar på tråden holländsk schäferhund