• Jenny Widén

Allergisk mot jordnötter

Var och tog prick test idag och sonen är allergisk mot jordnötter. Inte döds allergisk men dock allergisk. Så nu ska man börja kolla innehållsförtäckningarna.. Någon som vet livsmedel som innehåller jordnötter? Lite hjälpa på vägen...

• Svar på tråden Allergisk mot jordnötter
  • HEH

Det är i jättemycket olika livsmedel tyvärr.
    Eller det står typ alltid kan innehålla spår av nötter...
    Kakor/kaffebröd, godis, naturchips (har funnits i förr), tänk på jordnötsolja oxå...,all sorts choklad nästan, vissa lypsyler för läpparna.
    Tur det bara är jordnötter, men det räcker till...
    Gäller att läsa på alla förpackningar:)
    Ha det gott!

• Vårblomma

Något som kan vara bra att veta om godis är att daim görs i en helt annan fabrik (inget annat än daim görs där) och innehåller inga spår av nötter/jordnötter. Har ringt och kollat med marabou då jag själv är allergisk mot nötter. Daim är nämligen nästan den enda chokladen där det inte står att den kan innehålla spår av nötter.

• Hallonmumrika

En annan sak o tänka på är att när sonen är på kalas där det förekommer nötter o annat godis är att du ber om att din son får en egen skål med godis i, för min son är superallergisk mot just nötter o han va på kalas o undvek naturligtvis nötskålen men andra barn har ju tagit nötter o sen ner i de andra skålarna som min son åt av så det blev att åka akut till sjukhuset

Svar på tråden Allergisk mot jordnötter