• teddie

*Min bebis är 8 veckor och han låter så rosslig

Min bebis är 8 veckor och han låter så rosslig emellanåt, så av ren reflex hostar man eller harklar man sig själv men det hjälper ju inte han..när han somnar så låter han jätterosslig i halsen och det låter inte skönt, han är inte förkyld så apoteket tyckte inte jag skulle använda nässpray...är det någon som vet varför och vad man kan göra, jag brukar dra ut nappen ibland för att få han att skrika för då går det bort ett tag...vad har ni gjort när era bebisar haft det så?

• Svar på tråden *Min bebis är 8 veckor och han låter så rosslig
  • Nikki75

Ja, det är jobbigt när de små är förkylda. Du kan använda koksalt att skölja näsan med. Det kan hjälpa ibland och är bra även i förebyggande syfte eftersom det liksom rensar rent. Det finns på apoteket både som spray och droppar och du kan använda båda två. Heter Renässans. Vanliga Nezeril näsdroppar kan man använda, men om det inte är så att bebisen har nästäppa så är det nog ingen mening. Anledningen till att man inte ska använda just Nezeril-spray på så pass små barn är att de har rätt känsliga slemhinnor och det är väldigt viktigt att man inte överdoserar näsdropparna. Med spray är det så att det kan komma lite olika mycket från gång till gång, och att det därför kan bli för mycket. Detta sa min BVC-sköterska till mig när jag frågade. Lycka till, och hoppas din lille bebis blir bra snart.

• sorba

Hej!

Jag har för mig att jag hört att det är rätt vanligt att nyfödda är lite rossliga. Detta pga att luftrören inte är helt utvecklade. Det ska inte vara nån fara. Är du orolig, kontakta BVC och kräv ett läkarbesök!

Kram, kram

• nasselina

Min lilla tjej är också rosslig och låter en del. Men min bvc-kvinna sa att dem oftast är det i början för luftrören samt att dem tränar stämbanden?
    Så länge dem inte snorar är det ingen förkylning sa hon.

Svar på tråden *Min bebis är 8 veckor och han låter så rosslig