• Anonym (rädd)

Trasig tand, rädd

Min ena tand gick sönder för några dagar sedan och jag fick en akuttid hos tandläkaren där de kunde konstatera att tanden går att använda som grund för en låtsastand som görs och sätts fast i resterna av den gamla tanden. Eftersom det var en akuttid så hann de inte göra så mycket mer än att slipa ner och förbereda tanden.
    Över resterna av min tand fick jag ett täckförband som ser ut som en stor klump stel häftmassa. Mitt problem är att detta känns rätt löst och jag är jätterädd för att tappa det! Klarar inte av att äta för allt bara knyter sig och jag bara känner hur det där rör sig. All min vakna tid går åt att oroa mig. Har inte en ny tandläkartid förrän om över två veckor.

Är det någon som haft sådant över en tand? Upplevde du det också som att det skulle lossna? eller någon tandläkare med erfarenhet?
    Har hört att det finns något som heter Cavit-W. Kan jag sätta på mer sådant på den delen där det känns som tunnast och mest löst?

PS. Jag är skiträdd för att gå till tandläkaren och har därför inte varit där på många år. Jag vet om att jag borde gått tidigare och oftare och vill inte ha några kommentarer om det! Jag har redan bestämt mig för att ta ett lån och laga allt som behövs.

• Svar på tråden Trasig tand, rädd
  • Anonym

Hade jag fått en tillfällig lösning som kändes så osäker hade jag ringt och frågat vad jag borde göra åt den.

Sätter de sitt patientansvar någorlunda högt så lär de be dig komma in så de får sätta fast bandaget lite bättre utan att det blir någon extra kostnad. Det är ju slipat och klart så det borde inte ta mer än 10 minuter att kolla, lossa, rengöra och sätta tillbaka.
    Annars bör de ha sagt att du måste vara försiktig med vad du äter under tiden som du väntar på din nästa tid.

• Alderia

Jag håller med. Ring och berätta att provisoriet känns instabilt. Det är ju inte meningen att du ska fasta i två veckor.

• Anonym (rädd)

Jo, problemet är att det är helg nu och min tandläkare är inte tillbaka förrän på tisdag.

Jag har inte fått några andra förhållningsregler än att inte äta på en timme men jag har ändå inte vågat tugga på den sidan så jag har verkligen varit försiktig. Inte ätit något segt eller hårt eller så sedan dess.

• Anonym (rädd)

Att det inte sitter fast i tandköttet känns som logiskt men ska det sitta ordentligt fast och inte upplevas som lite ruckbart eller är det naturligt att det rör sig lite?
    Är så rädd att det ska lossna från tänderna intill.

• Joje

Hej.Jag hade provisorisk lagning på en tand jag skulle(har)rotfylla och det höll sig på plats hela sommaren..Så det är nog lugnt..

• Anonym (rädd)

Joje: Kunde du känna att det rörde sig? Framför allt det som sitter över tandköttet rör sig så fort jag sväljer och därför är jag rädd att det ska röra sig så mycket att det släpper från tänderna runt om.

• Anonym

Om det var meningen att det skulle röra sig så mycket så skulle de ha förvarnat.

Ring på måndag och fråga om du kan få komma in och få täckförbandet kollat. Har aldrig haft något själv, men de gånger jag har behövt ta det försiktigt med tuggandet har jag fått reda på det och övriga gånger då man blir hemskickad utan förhållningsorder ska man ju kunna äta som vanligt.

• Anonym (rädd)

Ja, jag ringer på måndag. Att må så här i två veckor till funkar inte.
    Idag har jag ätit soppa och druckit naturdiet-dricka, inget fredagsmys med god middag med familjen här inte

Nån som testat Cavit-W? Tror ni att jag kan trycka på lite så att det håller över helgen?

• Anonym

Inte haft något sånt förband själv, men trasiga skittänder har jag. Klart du kan försöka trycka dit det hårdare om du kan, det skulle jag gjort! Står du inte ut finns det akuttandläkare även helger hos folktandvården.

Svar på tråden Trasig tand, rädd