Trasig tand, rädd
Min ena tand gick sönder för några dagar sedan och jag fick en akuttid hos tandläkaren där de kunde konstatera att tanden går att använda som grund för en låtsastand som görs och sätts fast i resterna av den gamla tanden. Eftersom det var en akuttid så hann de inte göra så mycket mer än att slipa ner och förbereda tanden.
Över resterna av min tand fick jag ett täckförband som ser ut som en stor klump stel häftmassa. Mitt problem är att detta känns rätt löst och jag är jätterädd för att tappa det! Klarar inte av att äta för allt bara knyter sig och jag bara känner hur det där rör sig. All min vakna tid går åt att oroa mig. Har inte en ny tandläkartid förrän om över två veckor.
Är det någon som haft sådant över en tand? Upplevde du det också som att det skulle lossna? eller någon tandläkare med erfarenhet?
Har hört att det finns något som heter Cavit-W. Kan jag sätta på mer sådant på den delen där det känns som tunnast och mest löst?
PS. Jag är skiträdd för att gå till tandläkaren och har därför inte varit där på många år. Jag vet om att jag borde gått tidigare och oftare och vill inte ha några kommentarer om det! Jag har redan bestämt mig för att ta ett lån och laga allt som behövs.