• Matanza

Hastighetsgränser i Norge

Hej

Någon som vet vad det är för hastighetsgränser som gäller på vägarna i Norge?

Mina föräldrar bilar just nu genom norge och e lite förvirrade över vad som gäller.

ibland e det 60 ibland 70 och ibland står det typ att 70 är slut men inte vilken hastighet som gäller...

hjälp, snälla ngn som vet?!?!?!

• Svar på tråden Hastighetsgränser i Norge
  • J3NNY

Tekniskt sett så måste det ju vara hastigheter som gäller som var innan 70-skylten.. Dvs 60

• mowglina

Jag var i Norge förra helgen och körde. Finns ingen hastighetsskylt så är det 80 som gäller.

Föresten, de har väl reflexväst i bilen?? Annars kostar det 3200 norska kr i böter om de blir stoppade....

• Matanza
    mowglina skrev 2007-09-16 19:44:25 följande:
    Jag var i Norge förra helgen och körde. Finns ingen hastighetsskylt så är det 80 som gäller.Föresten, de har väl reflexväst i bilen?? Annars kostar det 3200 norska kr i böter om de blir stoppade....
    jo, väst och reflex jacka har vi alltid i bilarna så det e lugnt, men tack för påminnelsen...

nu är dom hemma och allt gick bra...
  • Pixboy

Norge har fler hastighetsgränser än vi i Sverige har, 30,40,50,60.70.80 osv. Finns faktiskt en gate i GBG som har 40 gräns.
    Lätt förvirrande men bara att ha koll på skyltarna.

• mowglina

Sverige har dessa hastighetsgränser oxå, Vänersborg är en utav de städer som har dessa hastigheter på prov.

Svar på tråden Hastighetsgränser i Norge