Ok, Ok, Ok!! Förlåt. Jag lovar att inte fylla springorna.
Det är säkert som du säger dumt att göra det. Hade inte tänkt på att det ser fult ut eller att färgen krakelerar. Men är det inte spån under plankorna? Om man spiller ut mycket eller om min bebis kräks ned i golvet så kommer det ju att stinka. Visst kan det vara fint att bara olja eller lacka men jag älskar vitmålade trägolv och vi vill ha nåt som är tåligt och lätt att städa. Mannens syster har oljade plankor och de är nu jättefula efter att barnen kört med bobbycars och lekt. Golvet kommer att användas av många barn som springer och leker och kör med bilar och annat så inget känsligt golv tack. Egentligen borde man lägga klickgolv men det känns som slöseri med så fina golv under. Vill gärna ha dem. Hur är det med värme och trägolv. Är det kallt på golvet? Förr kanske man inte isolerade så bra. Har ni kalla trägolv?
da capo skrev 2007-09-15 17:08:45 följande:
Hej!Kul att ni ska ta fram det gamla originalgolvet. Om huset är från 1938 kan ni säkert hoppas på jättefina golv! Vi rev själva ut en tråkig klickparkett från 1980-talet och hittade supersnygga furugolv i vårt hus, som är byggt 1924. Vilket lyft det blev.Men man ska enligt vår mening ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER fylla igen springorna! De är halva grejen med golven, fyller man igen dem försvinner charmen och det gedigna utseendet. Dessutom strider det mot alla tänkbara byggnadsvårdsprinciper. Jag tycker att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man gör ett sådant oåterkalleligt ingrepp i ett gammalt hus sjä
l.Trägolv med springor blir inte skitigare än andra golv. Man dammsuger upp det som ligger där, precis som på vilekt annat golv som helst. Med en bra dammsugare är det inga problem. Skulle det råka rinna ner någon vätska någon gång får man väl lägga sig på alla fyra med en trasa. Värre än så är det inte. Det vore vansinne att fylla igen springorna av hygieniska skäl!Springorna är sällan mer än ett par, tre millimeter och det är bara snyggt! När det gäller det estetiska blir det garanterat urfult att fylla igen springorna. Oavsett om ni väljer latex eller spackel kommer ytskiktet, dvs målarfärgen, nämligen troligen ändå alltid att krackelera. Det beror på att äkta plankgolv rör på sig, luftfuktighet och temperatur gör att de sväller och krymper beroende på årstid.Alltså: om ni målar finns en stor risk att färgen förr eller senare kommer att spricka (även om inte latexet gör det) och det kommer inte att se klokt ut. Dessutom kommer troligen skillnaden i strukturen på träet och latexen att slå igenom i ytskiktet så att man ka se ränder där springorna är, och det kommer inte heller att se klokt ut.Mitt första råd är alltså att absolut inte fylla igen springorna över huvud taget.Mitt andra råd är att inte heller måla golven - även om det säkert kan bli mycket vackert. Prova istället att slipa dem och sedan olja dem, i andra hand lacka dem (men helst olja!) Det blir nästan alltid urläckert! Om ni tvunget ska måla, välj en färg som gör trägolvets känsla rättvisa. Undvik plastfärger och välj hellre någon linoljefärg. Kolla t ex på Gysinge byggnadsvårds hemsida för tips.Måla gamla golv ska man enligt vår mening egentligen bara göra om de är så svårt skadade att de inte går att få vackra genom slipning (för så kan det tyvärr vara ibland). När golven väl är målade är det mycket jobbigt att få bort färgen igen om man ångrar sig. Dessutom går man ju miste om all den livfullhet och kvalitetskänslan, färgskiftningarna, ådringen och kvistarna - allt det som är så mysigt med ett äkta brädgolv!Lycka till!