• LinnSann

Hund som ylar?!

Nu ska jag inte klaga för mycket på min jycke men ibland blir man små tokig. Han har en tendens till att yla mycket. Att ha honom i hundgården är nästan omöjligt. På trappan lite bättre (kanske för att han är nära huset) men han ylar en del där oxå. Även på morgonen efter rastning ylar han inne. Har aldrig varit med om en huns som "skriker" så mycket. Och hur fansken ska man få en hund att hålla tyst, tycker detta är ett dåligt beteende. Tur att grannarna inte är allt för nära!
    Några tips?!

• Svar på tråden Hund som ylar?!
  • jannej

finns det inte skallhalsband som ger hunden en duch med en vätska som de upplever som otrevlig när de skäller, det borde fungera för ylande hundar också, sedan finns det dem som ger en elektrisk stöt istället men jag vet inte om de är lagliga här i landet.

• LinnSann

Det sistnämda är inte lagligt, tack och lov för det!!!!!

• LillaLulla

LinnSann - hur beter sig hunden annars? Det är klart att den ylar om den blir utestängd från flocken, dvs er. Använder man ett antiskällhalsband så riskerar man snabbt att ha en hund som skyggar och blir livrädd för att ens röra en muskel.

Det finns ett kommando som heter "tysssst". Varenda gång hunden tystnar så belönar du och säger "tysssst". Men ta reda på orsaken till VARFÖR han ylar först - trivs han? Får han tillräckligt med motion och stimulans? Får han kanske för MYCKET stimulans? Hur ofta är han ensam?

• LinnSann

Han är inte mycket ensam, max någon timme då mannen och jag byter av varandra vid jobb. Han får sina rundor och springer lös på tomten under uppsikt.
    Jo det kommandot känner jag till Har haft hund tidigare!

• LillaLulla

LinnSann - hur gammal är hunden...?

• LinnSann

Kan tillägga att förutom ylandet så är han en väldigt lätt hanterlig hund som inte gör några udda utsvävningar

• LinnSann

Snart 7 månader, han hund, Blandras Sibirien hysky, Schäfer.

• LillaLulla

Har han hållit på med ylandet länge eller har det startat nu nyligen?

Det är ju arbetande raser båda två, kanske ni kunde pröva lite spårning eller rentav lite försiktigt drag? Men isåfall mycket korta stunder per dag!

Mest skulle jag ändå tippa på att det är en aningens otrygg hund som nu håller på att bli könsmogen och allt. Försök håll ut och ha så roligt med hunden som möjligt och låt honom vara MED!

• LinnSann

Ja vi får hålla ut Man stog ju ut med tiden innan rumsrenheten och det gick ju bra till slut Tack för förslagen, får testa det i lagom dos.

• LillaLulla

LinnSann - med drag menar jag ju inte att ni ska ta hela hundsläden och ge er ut i vildmarken. Utan bara vänja honom med en dragsele och sedan en liten skrinda utan vikter.

• LinnSann

Nej det tänkte jag absolut inte göra

Svar på tråden Hund som ylar?!