• Linda1976

Pimp my falukorv - RECEPT!

Har 2 st 7% fett-falukorvar i kylen jag tänkte kreera en middag av men vad? Korv stroganoff, ugnsfalu och pepparrotspanna från Arla i all ära - men jag behöver nya ideér. Så please - dela med er av era falukorvsrecept!

Linda, faktafanatiker, språkpolis och vardagsglamourberoende.
  • Svar på tråden Pimp my falukorv - RECEPT!
  • guppi86

koka korven i skivor sedan har du kokt potatis till å pepparots sås.. e hur gott som helst.. sedan så kan man slänga i morötter å lök bland korven å låta de koka tillsammans

• waersta

stek falukorven (i strimlor alá stroganoff) i soja och ingefära, häll på buljong och grovt riven morot, strimlad paprika och purjolök, låt koka en stund. Super gott till ris.

• VIXIE

Stek korven lätt i skivor,vispa i hop grädde(funkar med matlagningsgrädde)med chilisås och het chilisås(sån het med chiliflagor i)salt peppar ev vitlök.Lägg i frysta ärtor(eller nån annan grönsak tex broccoli)Lägg korven i en ungsform,häll över såsen,ställ in i ugnen på ca 200 grtills den fått en gyllene färg.Servera med ris till

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Tårtsmulan77
    Falugulasch
    4 port.

400-500g falukorv
    2 stora gula lökar
    1 purjolök
    1-2 msk smör
    2 tsk paprikapulver
    2 msk chilisås
    2 dl gräddfil
    ½ tsk salt
    1 krm svartpeppar

1. Skär korven i tärningar och hacka löken. Strimla den ansade purjolöken.
    2. Låt lök och purjolök fräsa mjukt i fett utan att ta färg. Lägg i korven, paprikapulver och chilisås. Tillsätt gräddfilen, rör om och låt det bli genomvarmt men inte koka för länge då kan det skära sig.
    3. Salta, peppra och servera gulaschen till ris eller pasta.
  • Linda1976

Noterar och tackar ödmjukast

Och puffar för fler recept!

• magdalena 80

Barnens favorit

400-500g korv (typ grillkorv)
    2 dl matgrädde
    4 dl mjölk
    1 dl ketschup
    gul lök
    purjolök
    senap
    svartpeppar
    salt

"Skala" korven o skär den på längden. Lägg den i en smord form o smeta senap på. Fräs upp den hackade löken o purjolöken o strö över.
    Blanda ihop ketschup, grädde, mjölk, lite svartpeppar o salt o häll över korven.
    In i ugnen 30-40 min i 225 grader. Vi brukar ha potatismos till.

• luvliness

Stek korv i bitar&lok. Skala och tarna potatis. Koka sedan allt pa hog varme tills potatisen "smulnar" eller vad man ska kalla det. Ska kryddas med salt, peppar och mycket paprika pulver. Soppan ska vara rod...Servera med brod.

• Pixy

Här kommer recept på 2½-åringens favorit!

Faluwok

300g pasta
    400g falukorv
    olja
    1-2 msk finhackad chilifrukt
    1msk finhackad vitlök
    ca 250g fryst brockoli (tinad)
    ca 1dl woksås

1) Koka pastan
    2) Skär falukorven i cm-tjocka strimlor. Stek dem i en het wok-/stekpanna med några droppar olja. LÄgg över korven på ett fat.
    3)Rengör panna. Hetta upp 1 msk olja. Stek chili och vitlök i 30 sekunder. Lägg i brockoli och stek ytterligare 1min.
    4) Vänd ner pastan, korven och såsen. Smaka av med salt och peppar.

• Elin2

falukorvstorn!

Hitta grönsaker med samma form som korven. Jag brukar ta
    Falukorv, Squash, äggplanta och tomat sen varvar jag dem med kryddor och lite ost emellan till torn.... in i ugnen tills det e varmt o gottit... jättegott o man kan ha nästan vad som helst till!

• Dino78

pensla den med thai sweet chilisås ELLER mango chutney, doppa den i kokosflingor, trä dom på spett och stek dom i ugnen. Gör sås på lime och cocosmjölk eller nåt passande och ät med jasminris. Gott med minimajs till.
    mums.

DIF i själ och hjärta
  • Stolt Farssa

min favvo:
    Skiva eller slitsa (nästan skiva fast lämna någon cm eller 2 i botten så hela hänger ihop) korven o ugnsstek den med senap, ketchup, lök (hackad), ev. äpple (hackat), ev. katrinplommon och ost överst samt rikligt med grädde *hälles över alltihopa*
    Smaskens, bon appetit!

Notering: vid slitsning, lägg allt utom osten i slitsarna.

• Linda1976

Tack alla

• Gul13

Strimla korven, finhacka 2 gula lökar. Fräs. Krydda med curry. Slå på 1 förpackning passerade tomater, 2.5 dl matlagningsgrädde, smula ner en buljongtärning och häll i en burk avrunnen majs. Låt puttra på lagom värme medan pasta/ris kokar. Rätt god gryta faktiskt. Styrkan bestämmer man själv med mängd och sort på curry.

• stina72

Stekt falukorv, stuvad blomkål och potatis

• Pia J

Falukorv med hack

Stek ett gäng falukorvskivor, lägg åt sidan.
    I pannan med falukorvsfettet bryner du hackad (tärnad) grön gurka och (urgröpade) hackade tomater, släng i falukorven igen och på med matgrädde salt och peppar,ett par droppar soya. Puttra en stund.  Servera med kokt potatis och smörgåsgurka.

Svar på tråden Pimp my falukorv - RECEPT!