• Maxie

Dryckestips, tack!

Jag behöver tips på vad jag ska servera för dryck till middagen imorgon kväll (söndag). Vi blir 6 personer, själv är jag gravid så jag håller mig till alkoholfritt, förmodligen alkfri öl. Men till övriga? Vi kommer att göra en kreolsk gryta som innehåller fläskfilé, kabanoss (vilket gör att grytan får viss kryddighet), oliver, paprika, cornichons, syltlök, grädde mm. Jag har fått för mig att rött vin kan bli tokigt pga kabanossen, kanske halvtorrt vitt vin vore bättre? Eller öl fast jag vet inte om alla uppskattar det till middagen. Vill gärna ha vin som alternativ åtminstone.
    Nån som är bra på att kombinera mat med lämplig dryck? Förstås kan jag ju fråga på systembolaget också, de brukar kunna tipsa. Men jag tänkte att det kanske finns kunskap även här...
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Dryckestips, tack!
  • Skrutt och Skrot

Har tyvärr inget tips på vin, men ett alkoholfritt alternativ som jag tror fungerar bra är Saudiarabisk champagne. Innehåller bubbelvatten, äppeljuice, isbitar med citronmeliss, citronskivor och äppelklyftor. Jag tycker att till kryddstark mat ska det serveras antingen vatten, läsk eller öl.

• Maxie

Ah, det var ju ett bra tips också som alternativ till champagne till fördrink! Tack!!!

• ULP

Jag tycker absolut att man kan ha ett rött vin till din gryta. Man skulle kunna tänka sig ett vin med shirazdruvan t.ex Black Granit från Sydafrika, kostar 79 kr, artnr 22059.

• Maxie

Tack ULP. Vi var iväg på systemet och fick tips om ett rött Masi-vin där. Så så får det bli.

Svar på tråden Dryckestips, tack!