• Ellah

Reklamera vara som blivit förstörd i tvätten...

Köpte ett ganska dyrt överkast för sisådär 2-3 månader sedan, och tvättade det igår - enligt alla föreskrifter, och färgen på överkastet har fläckvis blekts bort - är numera ett leopardmönster i brunt, beige och gulgrönt istället för den ursprungliga bronsfärgen.

Kan man reklamera detta så långt efter köpet? Har kvitto och allt kvar? En vara ska väl ändå kunna hålla en tvätt och speciellt då den är tvättad enligt varans föreskrift?

• Svar på tråden Reklamera vara som blivit förstörd i tvätten...
  • a halleluja moment

kontakta konsumentverket!
    Jag tror att man kan reklamera varor ett bra tag efter inköp
    tex skor,jackor vinterkläder så kan man nog reklamera de 6mån efter köpet om jag inte har helt fel!

det är fan inte jag som går omkring med en röd prick på pannan!!!
  • Tutilure

Ja, du kan reklamera det.
    Gå tillbaka och kräv ett nytt.

Vissa butiker har urdålig koll på konsumentköplagen, så det kan bli tjafs (beroende på hur insatta de är i den) men du har rätten på din sida.

(Vill du komma in på min sida så säg till så fixar jag det!)
  • Tutilure

Alla varor har en garanti på 6 månader (utom förstås förbrukningsvaror som mat t.ex.) detta innebär att om det kommer upp ett fel inom 6 månader så förutsätter man att felet fanns vid försäljningstillfället .
    Sen har man reklamationrätt upp till 2 år efter att man har köpt en vara, men då ligger bevisbördan hos konsumenten att felet fanns från början.
    Men det brukar kunna gå bra att reklamera, om man har kvitto.

(Vill du komma in på min sida så säg till så fixar jag det!)
  • Tinuskan

Hmm har för mig att för ett år sedan ändrades lagen, att bevis skyldiheten ligger nu hos affären, alltså bevisa att det är kunden som gjort fel, alltså inte hos konsument.

Svar på tråden Reklamera vara som blivit förstörd i tvätten...