• Apif

Vad är primer?

Om jag har fattat rätt... har man det UNDER foundation eller puder?
    Men också innan man tar på mascara?

Är jag helt ute och cyklar?!

• Svar på tråden Vad är primer?
  • charlie81

Primer är en produkt som man kan säga förbereder huden (el fransar) För foundation...Lite samma sak som att man använder primer i badrum för att skydda och förebygga. Det är en jätte bra grund. Om du använder en primer för ansikte så lägger du din vanliga fuktcreme först sen primer och där på din foundation el puder el båda Hoppas detta hjälpte lite

• Apif

ok.. dagcreme först och sen primer.. :)
    har du ngn tips på en bra primer?

jag har köpt mac's foundation/puder och den är liite kakig, beror på hur mycket man tar. kan primer göra så att den ser lite naturligare ut?

• Häxan Jia

Ingen aning...

Kan de vara nån utjämnande kräm av något slag???

I am always willing to learn, however I do not always like to be taught
  • Hallonmopeden

Har köpt primer från FACE och tycker den är bra!

• kattis76

En primer är en produkt som slätar ut, jämnar till och ger den bästa målarduken för din foundation.

Primern är det extra steget mellan din fuktighetskräm och din foundation. Den döljer röda partier, synliga porer och gör din hy slät. Den ersätter inte din foundation utan gör att den fäster bättre och din make-up håller sig fräsch hela dagen.

Applicera primern punktvis i ansiktet och massera sedan in den. Tänk på att låta din dagkräm sjunka in ordentligt innan du lägger på primern.

Om du redan har slät hy och inte vill använda primer i hela ansiktet så kan du applicera den på de ställen där din foundation har en tendens att "glida", till exempel i T-zonen.

---
    bjooti.net

• Apif

tack kattis för jättebra info!

finns det olika primer eller är det bara en som passar alla?

• SmultronÄngel

De flesta märken har bara en primer för alla hudtyper. Men såg faktiskt nyligen att det var något märke som hade utvecklat två olika primers, en för torr hud och en för fetare hud, men kommer tyvärr inte ihåg vad det var för märke.

Jag är väldigt nöjd med min primer från MAC, annars brukar Smashboxs (dyrare) och Lumenes (billigare) också anses bra, men tyvärr har jag inte testat någon av dem. (Eller rättare sagt jag har testat Lumenes ögonskugge-primer som är väldigt bra, men inte primern som de har som är till för hela ansiktet.)

• Apif

vad har primer för färg?

ska nog köpa mac's då jag redan har deras puderfoundation

• kattis76
    SmultronÄngel skrev 2007-09-15 21:11:38 följande:
    De flesta märken har bara en primer för alla hudtyper. Men såg faktiskt nyligen att det var något märke som hade utvecklat två olika primers, en för torr hud och en för fetare hud, men kommer tyvärr inte ihåg vad det var för märke.
    Det är Paula Dorf som har en primer för torr hud och en föt fet hud. Finns att köpa hos Inezza.se.

Primer är oftast färglös.

---

bjooti.net (sminkblogg)
    pret-ty.se (sminkcommunity)
Svar på tråden Vad är primer?