Förstoppat marsvin! HJÄLP!!
Min sons marsvin är förstoppat! Vad ska jag göra ? Kan man ge det lactulos eller är det farligt för dom? Jag vet inget om sånt där.. Snälla hjälp någon
Min sons marsvin är förstoppat! Vad ska jag göra ? Kan man ge det lactulos eller är det farligt för dom? Jag vet inget om sånt där.. Snälla hjälp någon
hej! Köp parrafinolja och ge med en liten plastspruta.... finns på apoteket... Du kan ju ringa och rådfråga veterinären också... om du kan göra nåt annat...
lactulos hjälper inte när förstoppningen redan är ett faktum.
Ring jourhavande veterinär. Alla veterinärer brukar ha telefonsvarare där de säger var man ska ringa på helger.
Hur vet du förrästen att den har förstoppning?
Bajset kommer inte ut.. Han ser svullen ut vid ändtarmsöppningen.
Vet ni hur mycket hö ett marsvin behöver ? Vad har vi gjort för fel??
Men ring en veterinär istället, det är rätt svårt att sitta här över nätet och gissa vad han har för fel.
ett marsvin behöver alltid ha hö.
du kan testa att spruta i han vanlig matolja så du smörjer tarmgångarna och se se till att han rör på sig MYCKET efter det.
Fri tillgång till hö ska dom ha! Färska grönsaker och något att vässa tänderna på! Och C-vitamin! Har du bytt sort på torrfodret?
Jag rådgjorde med personalen på Arken-butiken här i stn och dom sa att jag skulle köpa ett visst foder. Det gjorde jag. men nu är han förstoppad och veterinären svarar inte på jourtelefonen. Stackars lilla marsvin. Ska hö serveras i hö"hållare" eller direkt på burgolvet?
det blir frächare i höhållaren men det spelar ingen roll..
Dom har lätt att bli förstoppade om man byter just torrfoder! Ska man byta ska man helst blanda upp med tidigare sort! Hö på golvet innebär att dom kan sova på och i höet!Det älskar mina iaf!
Från Agrias sida:
"Agrias telefonveterinärer
Behöver du rådfråga en veterinär under helgen?
Agrias Telefonveterinärer har öppet alla dagar. Många gånger kan ett kvalificerat råd per telefon hjälpa dig att avgöra om ditt djur behöver akut vård och hur sjukdomen kan behandlas.
Agrias Telefonveterinär hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.
Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.
Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.
Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.
Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!
Numret är: 0900-100 51 61."