• Malia75

Diabetesrecept?

Någon som har bra recept på morotskaka och något bröd som är bra vid diabetes? Har sökt på nätet men hittar inga bra recept.

Antar att det är bra om morotskakan/brödet inte har alltför mycket vetemjöl och att man kan byta ut ev socker mot sötningsmedel.

• Svar på tråden Diabetesrecept?
  • Zimlis

Fast kom ihåg att läsa på sötningsmedels-förpackningen om hur mycket 1 dl vanligt socker motsvaras av sötningsmedel.
    Sötningsmedel är ju mycket sötare än socker

• Istadig

Nu vet jag ju inte vad för slags diabetiker du skall bjuda på kakan, men jag har typ 1 och om du skulle bjuda mig så skulle jag hellre vilja ha en "vanlig" kaka och ta lite mer insulin i stället. Det är ofrånkomligt att det smakar sämre när man börjar byta ut ex. socker mot ersättning. När jag skall äta "sötsaker" så ska det vara gott, annars kan det hellre vara. Vet att min farbror, som är typ 2, men också tar insulin, resonerar likadant. När han blev bjuden på specialköpt tårta för diabetiker, så vägrade han att äta av den. Jag åt för att vara snäll, men det var inte gott...

Rent generellt när det gäller bröd är det bra med surdeg (finns i lantvetemjöl) och att stoppa i hela korn av olika slag. Jag brukar hälla i linfrön ex, och lite kruskakli, så ökar man fiberhalten rejält på en gång.

• Malia75

Istadig: Det är till mig själv och jag har kostbehandlad graviditetsdiabetes....därför är det svårt att ta en vanlig kaka och kompensera med insulin.

• Istadig

Ah, jag förstår... Trist! Kan tyvärr inga "diabetesrecept" över huvud taget, men du kanske kan hitta något gott här: diabeticgourmet.com/recipes/Desserts/?

Om du är kaksugen i största allmänhet så är det ju rätt bra att baka egna småkakor, på nötter, havregryn el dyl. Småkakor (vars huvudingrediens inte är mjöl) har ofta lågt GI tack vare hög fetthalt och låg sockerhalt.

Annars är det bara att "stå ut", det är ju trots allt en väldigt begränsad period man behöver hålla på att vara så extrem med maten. Jag har bara en vecka till BF, har redan köpt hem godis !

Lycka till!

Svar på tråden Diabetesrecept?