• Nisses lada brinner

Varför FÅR man inte avbilda profeten Muhammed?

Nu har konstnären som målade Muhammed som rondell hund ett pris på sitt huvud, Al Quaida är ute efter han.

VARFÖR är det så känsligt, kan nån förklara, för jag fattar inte?!

Läste en sån otroligt bra grej igår, kolla in denna!

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nimadaryamadj/article776023.ab

• Svar på tråden Varför FÅR man inte avbilda profeten Muhammed?
  • SnyggEric

Jag är absolut inte en expert på religioner osv, kan praktiskt taget ingenting eftersom att det inte intresserar mig. 

MEN, jag tror att det är för att man inte skall avbilda "profeten" eller vad han nu kallas. 
    Sen kanske det var lite hädning?
    Eric är snygg idag.
  • Åke Vilse

Det är väl Gud man inte får avbilda, men profeten är väl ok?
    Fast då ska det vara på ett värdigt vis.

Själv anser jag bara att det bevisar hur löjliga många muslimer är när de sätter pengar på folks huvuden som inte tycker som de...
    Det inger inget förtroende för dem alls.

• Nisses lada brinner
    SnyggEric skrev 2007-09-15 14:51:54 följande:
    Jag är absolut inte en expert på religioner osv, kan praktiskt taget ingenting eftersom att det inte intresserar mig. MEN, jag tror att det är för att man inte skall avbilda "profeten" eller vad han nu kallas. Sen kanske det var lite hädning?
    Men Jesus har ju blivit "skändad" gång på gång?
  • Gummiz

man får inte avbilda vare sig gud eller ngn profet,han går ej att av bilda, det finns beskrivningar om hur han såg ut men hur människan än skulle avbilda så skulle det inte kunnas mätas med verkligheten. För oss muslimer är det sträng förbjudet att ha som tex jesus i kyrkan, att sitta och be framför en avbild som bara är gjord så där. Vi har inga bilder och det finns inga bilder. Våran profet är mykt kärt hos varje idivid, som tex en mamma eller en nära syster eller bror och tom mer där till. Detta kan vara svårt för de som inte är muslimer, att förstå eller de som inte förstår islam.

men det sårar oss mykt när en bild kommer fram så, det är som att man blir spottad på. Om nu vi muslimer känner så så är det ju omänskligt av de som försöker avbilda ngt som de inte kan ens komma i närheten utav,klart vi reagerar!!
    om ngn skulle spotta på dig, hacde du inte reagerat då?

det kan vara svårt för utomstående att förstå men fundera bara på vad du hade gjort om ngn spotta på dig elr ngn närstående. Vi har väl rättigheter oxå, onödigt att hålla på såhär.

• Dimitra
    Gummiz skrev 2007-09-15 15:03:22 följande:
    om ngn skulle spotta på dig, hacde du inte reagerat då?
    Självklart skulle jag reagera men inte med att sätta ett pris på dennes huvud.
    Och åren går...
  • ming
    Nisses lada brinner skrev 2007-09-15 14:55:58 följande:
    Men Jesus är ju inte en så stor profet i islam. Han räknas ju inte som Guds son, utan "bara" en profet. Muhammed är ju den stora profeten, och i islam antar jag väl att man kan jämföra honom med den kristna Jesus, förutom att han inte är Guds son.
  • SnyggEric

Men kristendomen och islam kanske ser det på olika sätt? Jag vet som sagt inte, men ovanstående "talare" verkar vara inne på samma spår.

Nisses lada brinner skrev 2007-09-15 14:55:58 följande:
    Eric är snygg idag.
  • Gummiz

nej man kan inte jämföra!!!!!!!
    Alla profeter har stor betydelse och vi älskar jesus, abraham och moses och alla men muhammad (saw) är den som har störst betydelse för oss, alltså vi följer honom i hur vi lever då han var den siste profeten.

• irrblosset

Om någon spottade på mig skulle jag antagligen spotta tillbaka. Iaf om jag inte hade dottern i släptåg.

Tycker att allt det här är så himla onödigt. Om muslimer inte vill att man ska göra avbilder av Muhammed så fine, då kan man väl låta bli.
    Å andra sidan har vi i bland annat Sverige rätt att rita av honom om vi vill, så att hota en konstnär till livet för att han gjort en bild med Muhammed är vidrigt.

Det ligger ett moment 22 över det hela.

• Kanelflicka

Jag förstår att det är viktigt för muslimer men jagförstår inte varför det antas att icke muslimer ska ha samma respekt för profeten och ska bete sig som troende muslimer?

Svar på tråden Varför FÅR man inte avbilda profeten Muhammed?